Svar: Amning om natten er blevet en udfordring

20. januar 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev, jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Der er ingen tvivl om, at din mælkeproduktion daler i takt med, at du ammer færre gange i døgnet. Det er helt naturligt, og det er faktisk det, som ønskes, fordi jeres datter gradvist skal drikke mindre og mindre mælk, og i stedet spise mere og mere rigtig mad. Og det er samtidig vigtigt, at din mælkemængde skæres gradvist ned, så din krop kan følge med og du ikke pludselig risikerer at få en brystbetændelse.

Når det så er sagt, så skal det dog naturligvis ikke være sådan, at din datter skal kæmpe for at få mælken og at du føler, at du er nødt til at amme hende flere gange, for at sikre hendes behov for væske/mælk. Umiddelbart så lyder det dog som om, at du har den mængde mælk, som hun har behov for. Det er nedløbsrefleksen som har brug for lidt tid.

Det er sådan, at nedløbsrefleksen virker flere gange under en amning. Nedløbet styres af hormonet oxytocin, som udløses, når din datter dier hos dig. Hormonet får musklerne omkring mælkekirtlerne til at trække sig sammen og på den måde presses mælken ud mod brystvorten, så mælken kan komme ud til barnet - og så kan du høre, at hun synker. Det betyder, at en normal amme rytme ofte vil være sådan, at hun dier, sutter et par gange, venter på at mælken skal begynde at løbe, så synker hun mælken der kommer, sutter igen og sætter gang i nedløbet og synker den mælk, som kommer. Det er en gentagende proces, så hun vil sutte-sutte-sutte, pause, synke, synke, sutte-sutte, pause, synke, sutte, pause, synke, sutte...

Nogle gange så forsinkes nedløbsrefleksen, så hvis du sidder og spænder eller hvis du synes det gør ondt, så kan det der måske normalt tager 30 sekunder pludselig tage 3 minutter, og så bliver di datter måske irriteret på brystet, fordi hun ikke synes, at det går hurtigt nok. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at tage det roligt, trække vejret dybt og tænke på mælk der løber, ligesom det vil være rigtig godt, hvis du selv tager lidt vand eller mælk at drikke imens :)

Tidligere kunne man købe en næsespray som indeholdt oxytocin, og kvinder der havde en langsom nedløbsrefleks kunne sætte gang i mælken ved at bruge denne før hver amning. Den ville du sandsynligvis have haft stor glæde af, men den er desværre taget ud af markedet...

I stedet kan du forsøge at stimulere dit bryst med dine hænder, forsøge at håndudmalke lidt, før du lægger din datter til, fordi du på den måde så sætter gang i nedløbet, så mælken kommer hurtigere til din datter, når du lægger hende til. Hvis du har en brystpumpe kan du også bruge den og malke lidt på brystet før du lægger til, for at hjælpe mælken på vej, så din datters tålmodighed ikke kommer på prøve :)

Det er også en god idé at sidde med en varmepude på brystet, før du ammer, da mælken flyder lettere, når brystet er varmt. Du kan ...

Annonce

... f.eks. også bruge ammeindlæg af uld, som naturligt vil kunne holde dit bryst mere varmt mellem amningerne...

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet, og din plan om at forsøge med 3 amninger er derfor også en mulighed på sigt. Men igen, jo færre gange du ammer, jo mindre mælk vil du naturligt producere og hvis du har en oplevelse af, at din mælk helt stopper, hvis du ammer så lidt, så kan det være bedre at bibeholde de 4 amninger, som hun får nu.

Alternativet til brystet er naturligt flaske. Du skriver, at du har forsøgt, og at hun ikke er særligt interesseret, men I kan naturligvis overveje, om I vil forsøge igen - også for at give far mulighed for at komme mere på banen...

I skal naturligvis også sikre jer, at hun ikke vågner og søger brystet ekstra om natten, fordi hun har brug for mere mad og væske dagen igennem. Det er f.eks. en god ide med en flerkornsgrød om eftermiddagen nu, så hun får grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos til frokost og aften, derudover et mellemmåltid formiddag, som erstatter amningen her....

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I 8 måneders alderen vil det ofte være en god idé at introducere en godnatgrød, og på den måde vil hun i denne alder få lidt ekstra før putning, som vil være med til at sikre, at hun ikke behøver brystet helt så meget. Så på den måde tænker jeg også, at tiden arbejder lidt for jer :)

Derudover er det vigtigt også at nævne, at så længe din datter dier og viser interesse for brystet, så får hun ganske givet mælk. Hvis mælken ikke kommer til hende, så vil hun blive irriteret på brystet, græde, protestere. Du skriver blandt andet "..hun lukker øjnene så snart jeg tager hende op for at amme....da der ikke er særlig meget mælk, så ender det med ingen nedløb og hun bliver lagt over i sengen igen efter en halv time, uden noget særligt mad". Og du skriver også "hun vågner igen omkring midnat... og så vågner hun en time eller to efter igen, hvor jeg nogle gange ender med at sidde med hende en time, indtil nedløbet kommer, og så sover hun oftest 3 timer derefter".

Hvis din datter nogle gange ligger og sutter i 30-60 minutter, så får hun højst sandsynligt mælk, også selvom du føler, at du ikke har så meget mælk mere og ikke mærker brystspændinger som før. Hun vil normalt ikke melde sig, tage imod brystet og ligge og die så længe, hvis ikke hun fik noget ud af det, og som sagt kommer nedløbet ret hurtigt og flere gange undervejs i amningen.

Derfor skal du naturligvis også være opmærksom på om problemet hos jer begynder at handle om, at hun er afhængig af bryste i munden for at kunne sove. I givet fald er det vigtigt, at du nu arbejder på at putte så vågen, at hun registrerer, at brystet ikke længere er i munden og hun begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder