Fra bryst til flaske - 5 mdr.

9. august 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Fra bryst til flaske - 5 mdr.

Hej Helen

Min søn på 5 mdr har fået to fine tænder men det har desværre betydet at jeg har stoppet amningen. Han begyndte at bide mig ved hvert måltid, hvilket gjorde forfærdelig ondt og til sidst blev jeg helt angst for at skulle amme. Det ødelagde hele min dag at gå og grue for næste amning. Så nu er vi gået over til flaske. Min søn har taget det nogenlunde. I starten søgte han stadig brystet og spiste ikke ret meget.

Det er jo lidt som at starte forfra for os så jeg har en del spm angående flaske:

Jeg pumper min mælk ud så meget jeg kan overskue og giver ham det. Men er det en dårlig ide at give ham skiftevis brystmælk og mme? Bliver han forvirret af dette? Jeg vil jo bare så gerne give ham de gode sager fra brystmælk stadig.

Når jeg dobbelt pumper mælk fra begge sider må jeg så godt hælde det sammen i én flaske inden jeg sætter det på køl?

Må man gerne blande pulver og vand i flasken om aftenen så det er klar til natten hvor det så bare lige skal lunes?

Da jeg ammede lagde jeg ham til lidt oftere på varme dage. Hvad skal jeg gøre nu for at sikre hans væskeindtag på varme dage?

Da jeg ammede så en nogenlunde normal dag sådan ud.
Ca 6-6.30 - vågnede og fik mælk
Ca 8-8.30 - fik mælk og blev lagt til lur - sov ca 1,5-2 timer
Ca 10.30 - grød + vand af kop og fik tilbudt mælk efterfølgende
Ca 12.30 - fik tilbudt mælk og blev lagt til lur - ...

Annonce

... sov ca 45-60 min
Ca 14.30 - mælk
Ca 16.30 - mælk og blev lagt til lur - sov ca 30-40 min
Ca 18 - Grøntsagsmos og vand af kop - tilbudt mælk efterfølgende
Ca 20 - mælk og puttet til natten
Vågnede ca 3 gange om natten og fik mælk.

Jeg har prøvet at følge nogenlunde samme skema med flaske men en del af gangene vil han ikke spise noget. F.eks tænker jeg at de tåre lige inden sengetid er gode for at han får en god lang søvn. Men nu er det som om han ikke når at blive sulten 2 gange imellem hans lure. Hvordan tænker du at jeg skal lægge flaskemåltiderne?

Han spiser stadig ikke ret meget af flasken. Ca 75- 120 ml pr flaske og ca 5-6 flasker i døgnet. Han har altid været en slank dreng på den nederste vægtkurve og efter jeg er begyndt at pumpe mælk ud kan jeg se at jeg ikke har ret meget mælk. Der går lang tid mellem brysterne er spændte og jeg kan fylde en flaske på 150 ml. Så måske har han aldrig rigtig fået så meget mælk. Kan det mon også være pga de 2 gange grød/mos? Han er helt vild med dette og spiser nemt 2 dl pr måltid.

Siden vi gik over til flaske har han ikke sovet en lur på mere end 45 min. Kan det skyldes forvirring, sult eller måske varmen? Eller måske et tigerspring her ved de 5 mdr?

Som du nok kan fornemme bærer mine mange spm præg af at alting er nyt igen og vi er ret meget på udebane. Så jeg glæder mig til at læse dine svar.

Hilsen S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene