Brev:
Fra bryst til flaske - 5 mdr.
9. august 2020
Alder:
5 mdr.
Fra bryst til flaske - 5 mdr.
Hej Helen
Min søn på 5 mdr har fået to fine tænder men det har desværre betydet at jeg har stoppet amningen. Han begyndte at bide mig ved hvert måltid, hvilket gjorde forfærdelig ondt og til sidst blev jeg helt angst for at skulle amme. Det ødelagde hele min dag at gå og grue for næste amning. Så nu er vi gået over til flaske. Min søn har taget det nogenlunde. I starten søgte han stadig brystet og spiste ikke ret meget.
Det er jo lidt som at starte forfra for os så jeg har en del spm angående flaske:
Jeg pumper min mælk ud så meget jeg kan overskue og giver ham det. Men er det en dårlig ide at give ham skiftevis brystmælk og mme? Bliver han forvirret af dette? Jeg vil jo bare så gerne give ham de gode sager fra brystmælk stadig.
Når jeg dobbelt pumper mælk fra begge sider må jeg så godt hælde det sammen i én flaske inden jeg sætter det på køl?
Må man gerne blande pulver og vand i flasken om aftenen så det er klar til natten hvor det så bare lige skal lunes?
Da jeg ammede lagde jeg ham til lidt oftere på varme dage. Hvad skal jeg gøre nu for at sikre hans væskeindtag på varme dage?
Da jeg ammede så en nogenlunde normal dag sådan ud.
Ca 6-6.30 - vågnede og fik mælk
Ca 8-8.30 - fik mælk og blev lagt til lur - sov ca 1,5-2 timer
Ca 10.30 - grød + vand af kop og fik tilbudt mælk efterfølgende
Ca 12.30 - fik tilbudt mælk og blev lagt til lur - sov ca 45-60 min
Ca 14.30 - mælk
Ca 16.30 - mælk og blev lagt til lur - sov ca 30-40 min
Ca 18 - Grøntsagsmos og vand af kop - tilbudt mælk efterfølgende
Ca 20 - mælk og puttet til natten
Vågnede ca 3 gange om natten og fik mælk.
Jeg har prøvet at følge nogenlunde samme skema med flaske men en del af gangene vil han ikke spise noget. F.eks tænker jeg at de tåre lige inden sengetid er gode for at han får en god lang søvn. Men nu er det som om han ikke når at blive sulten 2 gange imellem hans lure. Hvordan tænker du at jeg skal lægge flaskemåltiderne?
Han spiser stadig ikke ret meget af flasken. Ca 75- 120 ml pr flaske og ca 5-6 flasker i døgnet. Han har altid været en slank dreng på den nederste vægtkurve og efter jeg er begyndt at pumpe mælk ud kan jeg se at jeg ikke har ret meget mælk. Der går lang tid mellem brysterne er spændte og jeg kan fylde en flaske på 150 ml. Så måske har han aldrig rigtig fået så meget mælk. Kan det mon også være pga de 2 gange grød/mos? Han er helt vild med dette og spiser nemt 2 dl pr måltid.
Siden vi gik over til flaske har han ikke sovet en lur på mere end 45 min. Kan det skyldes forvirring, sult eller måske varmen? Eller måske et tigerspring her ved de 5 mdr?
Som du nok kan fornemme bærer mine mange spm præg af at alting er nyt igen og vi er ret meget på udebane. Så jeg glæder mig til at læse dine svar.
Hilsen S