Svar: Fra bryst til flaske - 5 mdr.

9. august 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære S

Tak for dit brev :)

Det lyder som en god beslutning for både dig og din dreng at gå over til flaske. Det gør usandsynligt ondt, når man bliver bidt, og jeg kan godt forstå, at du til sidst har gruet for amning, for det er naturligt ikke en hyggestund for dig - og det vil også gøre, at du sidder og spænder, og mælken derfor ikke løber så hurtigt, hvilket kun vil få ham til at bide mere... Og heldigvis lyder det som om, at han faktisk har været okay til at acceptere flaske, det er super dejligt!

At han ikke spiser så meget af flasken, hænger sandsynligvis sammen med, at han måske har været vant til mindre og hyppigere måltider ved brystet, og så hænger det også sammen med, at han spiser ret store mængder skemad. Du skriver at han let kan spise 2 dl. og der skal måske skrues lidt ned i mængden, for netop at give bedre plads til mælken...

Men for at starte med dine spørgsmå i den rækkefølge de kommer:

Du må gerne give din dreng både udmalket mælk og modermælkserstatning. Så længe du har mulighed for og er okay med at malke ud, så er det rigtig fint. Han har naturligt glæde af at få din mælk, og jeg tænker ikke, at det forvirrer ham. Tværtimod kan det give ham lidt smagsvariation, som han nok vil sætte pris på :)

Du vil dog ikke kunne opretholde samme mælkeproduktion med en brystpumpe, som du kan ved at lade ham die hos dig, og derfor vil din mælkeproduktion gradvist blive mindre, når du malker ud - gør det derfor så længe du kan, og så længe det giver mening for dig. Det er også fint til at lade din krop selv sætte produktionen gradvist ned, så du ikke pludselig får problemer med tilstoppede mælkegange og brystbetændelse, men accepter, når du fornemmer, at det er ved at være slut - og til den tid er det super så at lade din dreng få fuld erstatning og naturligvis skemad og vand ved siden af :)

Når du dobbeltudmalker, så må du gerne blande de to flasker mælk fra samme udmalkning sammen i en flaske. Vær opmærksom på kun at fylde flasken ¾ op og afkøle den med det samme, hvis ikke den skal bruges. Den kan f.eks. afkøles i et koldt vandbad og derefter sættes i køleskab eller kommes i fryser. Skriv dato og klokkeslet på flasken og brug den "ældste" mælk først. Den har et højere indhold af proteiner og forskellige næringstoffer. Udmalket mælk kan holde sig 3 døgn i køleskab ved max 5 grader og 6 måneder i fryser ved 18 minusgrader.

Jeg går ud fra, at du har styr på retningslinjerne vedrørende udmalkning og hygiejne, at du skal vaske hænder og afvaske dit bryst, kasserer den første teskefuld mælk der kommer osv. ... :)

Med hensyn til erstatning, så må du gerne tilberede flasker om aftenen, som du skal bruge om natten. I princippet må du gerne tilberede mme til et halvt eller helt døgn af gangen, hvis det er mest praktisk for dig - med mindre din dreng er født for tidligt eller har en immunsygdom, så skal du tilberede en flaske af gangen.

Når du tilbereder flasker til f.eks. natten, så er det meget vigtigt, at du koger vandet, og afkøler det til passende temperatur, før du blander pulveret i. Blandingen skal med det samme køles ned og derefter sættes i køleskab ved max 5 grader. Du skal først opvarme flasken lige før jeres dreng skal tilbydes den. Selvom han har en alder nu, hvor han godt må få vand fra hanen, så skal mme, der skal gemmes, laves på kogt vand.

Det må også anbefales, at du laver hver flaske for sig og ikke laver f.eks. en kande med ½ liter opblandet mme, som du hælder fra. Mælken der gemmes skal altså "portionsanrettes". Hver flaske skal være steriliseret og låget lukkes med det samme, på den måde sikrer du, at hver flaske med mælk er så ren som muligt.

Hvis I er på tur, og din dreng skal have flaske på turen, så bør du medbringe kogt vand og pulver for sig og først blande, før han skal have sin flaske. Alternativt kan du bruge modermælkserstatning på brik - altså færdigblandet erstatning.

Du skal regne med, at han nok har ...

Annonce

... brug for ca. 6 flasker i døgnet med den alder han har, hvilket svarer til at han skal spise hver 3-4 time (om natten må der gerne gå lidt længere tid imellem:)). Da han er tidligere ammebarn, vil han være vant til at spise lidt hyppigt, og dette mønster vil ofte følge med flaskerne - men du kan naturligt ikke give ham trøstetåre og små tørstslukkere, som du kunne med brystet. Han må i stedet gerne få en lille tår vand, hvis du fornemmer, at han kan virke tørstig - det kan gives af en kop. Og han må også meget gerne få en sut, hvis han har brug for trøst. Derudover får han naturligt en del af sit behov dækket via skemad og vand af kop, som han nu får fast dagligt.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand, når han vågner (naturligt afhængig af, hvor lang tid han sover) og så tilbyde ham flaske, før han puttes til næste lur. På den måde vil flasken fortsat indgå som en fast del af hans putteritual, og det sikrer samtidig bedst mulig plads i maven til begge dele.

Mht forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05/05.30: Flaske og sover lidt videre

Morgen - vågner og dagen begynder stille og roligt. Her vil i 6 måneders alderen blive introduceret lidt morgengrød og vand af kop, men det er ikke helt endnu :)

Formiddag 8.30: Flaske og puttes til dagens første lur

Frokost 10.30: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca. 12.30...

Eftermiddag 15-16: Flaske, når han viser behov for dette...

Sover dagens 3. lur, som ofte er en powernap

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. kl 20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Midt nat 03: Evt. flaske, men det kan også være, at han på sin drømmeflaske kan sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra 23.30 til 05.. Det kan også være, at han ikke kan det endnu, og det er naturligvis også helt okay :) Du skriver, at han ofte spiser 5-6 flasker og i min dagsplan er angivet 6 + evt en flaske midt nat - og det vil være godt, hvis du kan nå op på de 6 flasker, men 7 behøver han ikke få. Modermælkserstatning vil ofte mætte mere end modermælk, og derfor spiser børn, som får flaske, ofte færre gange i døgnet.

Trives han rigtig godt med 5 flasker, så er det også helt okay. Du skal blot sikre dig, at han ikke afviser flaske, fordi han spiser for store skemåltider. Det er bedre, at du giver ham 1 dl. grød og mos, og han så efterfølgende drikker sin flaske, end at du giver ham 2 dl. grød eller mos, og han så afviser flasken og dermed ikke får mælk/væske nok.

Derudover skal du naturligvis holde øje med hans bleer. Det er vigtigt, at hans mave fungerer, og det er vigtigt, at han tisser godt og har gode tunge tissebleer. Hans urin må heller ikke være koncentreret, men skal være klar.

At han lige nu sover kortere tid kan skyldes mange ting - det kan sagtens både være varmen eller et tigerspring/udvikling. Det kan også være, at I begge skal vænne jer til en ny rytme og rutine for dagen, fordi du er gået fra amning til flaske, og hvis du får skabt en rytme med skemad, når han vågner, og flaske før lur, så vil han måske begynde at sove lidt bedre og længere igen.

Du kan evt. forsøge at lægge et bad ind midt på dagen. Det vil stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt og kan også afkøle lidt, hvis han har det meget varmt på grund af vejret lige nu - og efter badet kan han så få en flaske og blive puttet til middagslur - måske indendøre eller også et meget skyggefuldt sted i haven, så du sikrer dig, at han ikke sover for varmt... :)

Jeg håber, at mine svar hjælper dig lidt videre på vej og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Amning & Flaske", hvori du kan læse om netop begge dele, hvordan det håndteres bedst, finde både amme- og flaskestillinger, læse om udmalkning, tilberedning af mme osv. osv.

Fortsat god solskinsdag! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder