Brev:
Baby afviser bryst og flaske
21. oktober 2019
Alder:
4 mdr.
Baby afviser bryst og flaske
Hej Helen,
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre og hvad vil være bedst for min søn, som siden han kom i udviklingsspring 4 har haft mange dage hvor han afviser brystet og ikke vil spise.
Til baggrundsinfo:
Mit ammeforløb har været problematisk fra start. Min søn blev født med sugekop efter en lang og hård fødsel og var så medtaget, at han ikke havde energi til at die de første to døgn. Da mælken endelig løb til omkring 5-6 dage senere havde jeg dog allerede fået revner i brystvorterne, da min søn viste sig at have alt for stramt tungebånd. Dette blev klippet og i dag er der heldigvis ikke problemer med revner. Det tog dog godt og vel 3 måneder at hele ordentligt op.
Amningen er gået rigtig godt i perioder og rigtig dårligt i andre. Jeg har haft brystbetændelse 4 gange, hvoraf mindst to har været bakteriel brystbetændelse. De andre to gange skyldtes såkaldte white spots, som blokerede mælkegangene. Jeg har tit disse white spots, som jeg kun opdager fordi brystet pludselig bliver meget spændt og jeg ikke kan tømme det med pumpe eller amning. Jeg er dog meget obs på dem og tjekker nu jævnligt om de er der, hvorefter jeg fjerner dem med en steril nål så mælken igen kan løbe frit.
Min søns kurve er de seneste to måneder gået lidt op og ned. Senest han blev vejet, som var for en uge siden, havde han dog taget flot på (500g på to uger) og kurven var på vej op.
Han sover 3-4 korte lure af 30-45 min om dagen, men virker glad og tilfreds når han er vågen. Her på det seneste har han dog flere gange om ugen sovet længere lure på 1 til 2 timer, som er dejligt :) Han plejer at gå i seng kl 20 og stå op ved 6-7 tiden. Han er oftest nem at lægge til at sove, hvorefter han typisk sover 2-3 timer i streg (en enkelt gang blev det 6 timer). Men i løbet af natten vågner han mindst 5 gange, oftest for at spise.
Problemet:
Lige nu døjer vi med, at min søn i en periode på omkring halvanden måned (ca sådan starten af 4. tigerspring) ofte har dage, hvor han nægter at spise ved brystet. I de dage, hvor han ikke vil ammes, virker han ivrig når jeg lægger ham til og sutter også godt i starten, men efter 2-3 minutter bliver han urolig og giver slip. Nogle gange græder han også. Hvis jeg skifter over til det andet bryst gør det samme sig gældende. Dier i 2-3 minutter og drejer derefter hovedet væk eller græder. Dvs at et måltid ofte samlet set varer 5-10 min, hvor han spiser fra begge bryster.
Jeg har forsøgt at amme liggende, laid back, tvillingestilling og traditionelt - det gør oftest ingen forskel. Han er desværre heller ikke fan af flaske, og når jeg forsøger at supplere med flaske lykkes det mig ofte kun hvis jeg har ham i vikle. Dog spiser han sjældent mere end 60-120ml, også når jeg erstatter et måltid fra brystet med flasken. Oftest vil han dog slet ikke tage flaske når jeg tilbyder det efter at have ammet ham.
Han virker ikke til at have ondt, har ikke problemer med at ligge på maven eller på ryggen og er for det meste glad og veltilpas, selv på de dage han afviser brystet.
De seneste to dage har han dog spist betydeligt mindre end normalt og afviser både bryst og flaske. Han viser heller ikke tydelige tegn på sult og der kan nemt gå 4-5 timer uden at han spiser, hvis ikke jeg sørger for at lægge han til bryster, desværre ofte uden success. hvilket ikke kun bekymrer mig ift om han får nok at spise, men også ift hvad der kommer til at ske med min mælk, som jeg i forvejen må kæmpe for at holde ved lige. Mine bryster føles stort set aldrig spændte og jeg kan blive i tvivl om, om jeg overhovedet har nok mælk, da de oftest føles meget bløde og da jeg sjældent kan malke særlig meget ud efter amming, på nær om morgenen.
Har du tips til hvad jeg kan gøre og hvad hans afvisning af brystet kan skyldes? Siges kan, at han er ekstremt nysgerrig, fysiskt stærk og er motorisk godt med - har lige fro et par dage siden lært at rulle fra ryg til mave og omvendt - Han har også en kort lunte og går fra 0-100 på ingen tid, men kommer heldigvis også hurtigt ned på
jorden igen :)
Har du nogle tips til, hvad jeg kan gøre? Jeg vil så nødigt opgive amningen efter så lang kamp for at få det til at fungere.
Venlig hilsen
den bekymrede mor