Svar: Baby afviser bryst og flaske

21. oktober 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres forløb - og velkommen til :)

Det er virkelig flot, at du stadig ammer! Stort skulderklap for det, for det har bestemt ikke været det letteste forløb, og det må have været meget smertefuldt for dig i perioder og på mange måder have virket som en kamp... :( Så det er så flot, at du er kommet igennem det, og at det faktisk stadig lykkes.

Når det så er sagt, så kan det godt være, at du stille og roligt skal indstille dig på, at du har ammet i 4 måneder, og at din dreng naturligt nu begynder at have behov for noget andet og mere rigtig mad. Det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde med lidt skemad inden for de næste par uger - da det lyder som om, at han godt kunne være parat til dette - og gradvist vil antallet af amninger naturligt blive skruet ned. Det kan også være en overvejelse værd, om nogle af amningerne skal udskiftes med flaske, men lige nu vil det være fint, at du stadig lægger ham til brystet, så han får tilbuddet, og så kan du se, om du skal tilbyde flaske i stedet, hvis han afviser brystet helt...

I takt med at din dreng begynder med skemad, så vil der naturligt begynde at gå længere tid imellem amningerne, og det kan nogle gange godt øge hans interesse for at spise ved brystet igen. Der er dog ingen tvivl om, at jeres ammeforløb godt kan have skabt nogle lidt svære situationer, hvor amningen ikke rigtig er hverken hyggelig eller rar for nogen af jer... Derudover så vil problemer med at die korrekt, gentagende brystbetændelser, problemer med sårheling osv. naturligt påvirke ammeforløbet - og nogle gange være med til at gøre, at din dreng har lært at spise hyppigt og kortvarigt, så han ikke helt spiser nok, når han lægges til. Og det mønster kan man så nogle gange også se, når han tilbydes flaske - at hans indtag af flasken ikke helt rammer det udregnede behov. Det er okay, så længe han i øvrigt trives og tager på som han skal, men det kan forklare, hvorfor du oplever, at han ofte ikke spiser en fuld flaske, når du tilbyder ham dette.

Du gør alt det rigtige i forhold til amning, og det er rigtig godt, at du er opmærksom på, om du får flere white spots og får disse fjernet, ligesom det er rigtig godt, at du er opmærksom på, hvordan din mælk løber, om du producerer tilstrækkeligt til ham, kan mærke din nedløbsrefleks, tyngen af mælk i dine bryster, skifter mellem ammestillinger osv. osv. Det er helt naturligt, at du producerer mere mælk først på dagen. Her er din mælkevolumen naturligt større, hvor du sidst på dagen vil have mindre mængde, men mere koncentreret mælk. Det betyder, at børn ofte vil die mere hyppigt sidst på dagen, fordi de på den måde får flere små slurke koncentreret mælk.

Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon, og det gør også, at du vil opleve mere mælk først på dagen. Du vil ofte amme i længere tid, og der kan ofte gå lidt længere tid imellem de forskellige amninger først på dagen - netop fordi mængden af mælk er større der... At du ikke mærker brystspændinger om aftenen på samme måde som om morgenen er derfor til en vis grad normalt. MEN, du bør stadig have fornemmelsen af, at du har mælk, og du fortæller, at du oplever, at mælken hurtigt forsvinder - og det at du fortæller, at din dreng virker suttelysten, han tager fat og dier - men slipper og græder - det tyder faktisk på, at din ...

Annonce

... mælkeproduktion ikke er så stor og/eller at din nedløbsrefleks er lidt langsom, og det er dette som frustrerer ham...

Jo hyppigere du ammer, jo mere mælk vil du producere - jo længere tid der går imellem amningerne, jo mere nedsættes din mælkemængde. Det betyder, at hvis din dreng nægter at spise ved brystet, og du derfor ikke bliver stimuleret, ja så nedsættes mælkeproduktionen, og det kan give problemer, i forhold til hans lyst til at die ved dig. Derfor kan det være en overvejelse værd, om du skal malke ud og stimulere med en brystpumpe, når han afviser brystet, fordi du så stadig viser din krop, at der er behov for at blive produceret mælk... Når det så er sagt, så skal du også passe på med udmalkning og stimulation, fordi du har tendens til at få brystbetændelse - og det er vigtigt, at du får tømt dit bryst og ikke pludselig producerer så meget mælk, at det ikke kan komme ud, og du så får brystbetændelse igen...

Dertil kommer, at din dreng jo er 4 måneder nu, og han har en alder, hvor han naturligt har rigtig meget brug for at I laver ting sammen, leger, hygger, pludrer, kikker på verden triller ture i barnevognen - oplever ting - og amning, udmalkning, flaskegivning kan meget hurtigt komme til at fylde alt for meget, og blive en "pligt" eller "kamp", som ingen af jer egentlig har glæde af. Derfor skal du overveje meget, hvad du vælger og hvorfor - og hvad der er vigtigt for dig. Ikke bare nu, men også fremover.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Afvisningen af brystet kan også skyldes, at du måske er ved at få menstruation, og det ændrer smagen af mælken. Det kan også være, at du har skiftet parfume, sæbe, vaskemiddel eller lignende, så du dufter anderledes, end du plejer. Måske er du begyndt at træne, gå længere ture, løbetræne eller lignende fordi du gerne vil tabe dig efter fødslen - det kan også gøre at din mælk ændrer smag. Måske stresser du over det hele - stress kan også påvirke din mælkeprodukt og være med til at gøre, at din dreng afviser brystet.

Afvisning af flaske kan skyldes, at han generelt er lidt træt af at "blive nødet" til at skulle spise hele tiden og derfor bare ikke har lyst til mælk - igen kan lidt mere afstand mellem hvert måltid være en god idé (3-4 timer). Det kan også være, at han ikke bryder sig om smagen af erstatning, hvorfor du kan prøve med en anden type eller prøve med udmalket mælk, hvis du har noget af dette. Det kan også være, at han har svært ved at finde ud af teknikken med at spise af en flaske, fordi sutteteknikken er forskellig alt efter om det er bryst eller flaske, som han skal sutte på.

Det lyder for mig som om, at du skal forsøge at skabe en rytme i løbet af dagen, hvor han stille og roligt skal introduceres for lidt skemad - først til frokost og derefter til aften. Kun smagsprøver til at begynde med sammen med lidt vand af en kop. Og så skal han tilbydes mælk fast før hver lur - enten bryst eller flaske. Mælk skal naturligt indgå som en fast del af hans putteritual og det vil være rigtig godt, hvis han tilbydes mælk hver 3-4 time dagen igennem. Kan han sove 5 timer om natten, må han gerne det :) Jo mere fast rytme du kan skabe, jo mere faste tidspunktet for mad, mælk og søvn, jo mindre presset vil han føle sig og jo mere afslappede kan mælkemåltiderne ofte blive...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.