Amning og nedskæring

1. februar 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Amning og nedskæring

Hej Helen,

Vi har en dejlig dreng på 7.5 måned.

Jeg har købt dine bøger omkring mad og søvn, og vi er glade for dagsplanerne og vores dag tager udgangspunkt i disse.

Vi ammer stadig en del, og mit spørgsmål drejer sig om dette. Jeg vil gerne fortsætte med at amme indtil han er omkring 1 år. Han har altid ammet en del, tror jeg, i starten 16-18 gange, og lige så stille er der skåret ned på antallet af amninger helt naturligt, uden at jeg selv har gjort noget for at mindske antallet.

Men lige pt bliver han nok ammet ca 7-8 gange i døgnet, og jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg kommer videre herfra.

Om dagen bliver han ammet før formiddagslur, før eftermiddagslur, om eftermiddagen og ved sengetid. Om natten vågner han rigtig mange gange, måske hver 1.5 time. Vi forsøger at han bliver liggende i sengen, hjælper ham med at vende sig om og give ham sutten når han vågner, men ofte så ender det med han bliver ammet for at få ham tilbage i søvnen, således at han bliver ammet 3-4 gange fra han bliver lagt til vi står op.
Om dagen forsøger vi som sagt at følge din dagsplan og får de måltider som du beskriver, med grød og frugt og grøntsagsmos. Det eneste måltid der er svært at nå, er frugt om formiddagen pga. han når at blive for træt til han kan nå at koncentrere sig om at spise.

Jeg er begyndt at vente ca 30 min med at amme efter et måltid, fordi han har haft lidt tendens til at spise for meget mælk og ender med at gylpe det op. Han er god til at tygge, og vi har givet ham skorper i hånden, men dem er han begyndt at spise helt op, så nu er vi også begyndt at give ham lidt bondebrød til frokost og en gang i mellem en kvart blød bolle til eftermiddagen sammen med grøden.

Det jeg er i tvivl om ...

Annonce

... er, at når nedgangen i antal amninger er gået helt naturligt indtil nu, men at det herfra kræver en indsats, om det så måske er for tidligt, og han ikke er klar til det?

Vi har prøvet forskellige ting, bla. ikke at amme før der er gået 4 timer, at ligge ned med ham og tage brystvorten ud af munden når han er faldet til ro. Men det skærer i mit hjerte når han bare græder og græder og det er så nemt og hurtigt bare at amme ham, så sover vi allesammen snart igen. Og så kommer der hele tiden tanker i vejen, “han har heller ikke spist så meget i dag”, “det er også fordi han er ved at få tænder” osv.

Med hensyn til at ligge ned og amme ham så falder jeg tit i søvn, og så bliver det næsten endnu værre, for hver gang han vågner lidt op så søger han brystet og i nattefredens tegn så får han det!

Vi har også prøvet at give ham lidt grød ved sengetid, men det er egentligt ikke min fornemmelse at han vågner fordi han er sulten, og jeg synes ikke det har gjort den store forskel. Jeg har prøvet at amme ham når jeg går i seng ved 22-tiden, men jeg synes ikke det gjorde nogen forskel, han vågner stadig efter 2 timer.

Jeg er også i tvivl om, om det vil gøre nogen forskel på hans mange opvågninger om han bliver ammet eller ej? For det er jo ikke selve amningen der er hård, mere det kun at få 2 timers søvn af gangen.

Skal man bare igennem et par eller flere nætter hvor man ‘kæmper’ lidt med sin baby? Eller bliver det lettere hvis man venter lidt? Eller sværere...

Det blev lidt langt, håber du kan finde rundt i det :)

Vi har fået lavet et tjek hos lægen omkring ører og mandler osv og ifølge lægen skulle der ikke være nogen fysiologisk årsag til han vågner så ofte natten igennem.

Med venlig hilsen
Laila

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor