Svar: Amning og nedskæring

1. februar 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Laila

Tak for dit brev og velkommen til - og tak for din fine beskrivelse :)

Det er rigtig godt, hvis du kan begynde at skære ned i antallet af amninger og i stedet øge jeres drengs indtag af skemad og vand af kop. Hans mælkeindtag skal gradvist fylde mindre og mindre og indtaget af grød, mos, frugt osv. fylde mere og mere, så han får de næringstoffer, som han har behov for. Og netop i 7-8 måneders alderen er der i forhold til mad et tidspunkt som I skal forsøge at udnytte.

Man taler om forskellige vinduer for, hvornår vi bedst lærer forskellige ting, der er perioder, hvor vinduerne står åbent og hvor vi lærer bedst og stille og roligt så lukker vinduerne mere og mere i - og jo mere lukket vinduet er, jo sværere har vi ved at lære.

I forhold til mad, så siger man, at vinduet især står åbent i 7-8 måneders alderen, fordi jeres dreng nu har en naturlig lyst til at undersøge med munden og derfor ofte gerne vil smage på forskelige ting. Han vil også have en naturlig lyst til at bruge sine kæber, han vil gerne tygge, lave tyggebevægelser osv. hvilket gør det lettere at begynde at servere grovere mad og mad med mere bid. Og i takt med, at han bliver ældre, så lukker dette vindue mere og mere i, og det betyder, at det bliver sværere at få ham til at smage på nye fødevarer og dermed sværere at få ham til at spise. Derfor er det nu, at I skal arbejde bevidst på at give ham så mange forskellige fødevarer og dermed så mange forskellige måltider som muligt - og derfor også skære ned i mængden af mælkemåltider.

Det vil være passende, at du ammer ham 4 gange i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal ammes formiddag og eftermiddag og ej heller skal ammes om natten. Disse fire amninger vil være tilstrækkeligt til at dække hans behov for mælk, og hans behov skal derudover dækkes af skemad og vand af kop. Da han er ammet så meget som han er, så har han ganske givet en god kæbemuskulatur og han lyder til at være parat :)

Du skriver, at I har forsøgt mange forskellige ting f.eks. ikke at amme, før der er gået 4 timer - og det er her vigtigt, at du i stedet tilbyder ham mad og vand at drikke i løbet af dagen, så han stadig får noget at spise og drikke og ikke går i 4 timer uden hverken vådt eller tørt. Du skriver også, at du har svært ved at nå et mellemmåltid om formiddagen - men mellemmåltidet skal her netop erstatte amningen, så han får sit mellemmåltid og ikke længere ammes. Og så nævner du, at du om dagen forsøger at vente ca. 30 minutter med at amme efter et måltid, fordi han ender med at gylpe det op... men du skal faktisk strække tiden mere. Det er vigtigt, at du forsøger at skabe en dagsrytme sådan, at han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og først ammes, før han så puttes igen - og det vil være rigtig fint, hvis der går 1-1.5 time mellem frokost og amningen før middagsluren - ligesom han jo som sagt ikke længere skal ammes før hver lur...

En dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 afhængig af, hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Skal ikke ammes om eftermiddagen.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere bid og smag. Kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende i hånden at ...

Annonce

... gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Det er vigtigt, at du nu forsøger at styre mængden af skemad og antallet af amninger - og i stedet tilbyder f.eks. lidt vand af en kop i stedet for brystet, hvis han vågner og virker tørstig. Vand bruges til måltiderne og også som tørstslukker mellem måltiderne - og det gives af kop ikke af flaske... :)

Det er vigtigt, at du forsøger at komme væk fra tanker som "han har jo ikke spist så meget", og "han er også ved at få tænder". Det er netop vigtigt, at indtaget af mælk skæres ned for at give plads til mere sufficient mad i maven, og ristede rugbrødsbjælker eller en agurkering kan gives, hvis du skønner, at han har behov for noget at gnave i, fordi gummerne gør ondt... naturligvis hele tiden under opsyn :)

Det er for tidligt med godnatgrød - det vil virke mod hensigten i denne alder. Det er bedre, at I giver ham grød morgen og eftermiddag, når han er 7 måneder gammel og så mos med kød og fisk til frokost og aften. På den måde får I varieret hans indtag gennem dagen rigtig godt og som mellemmåltid kan han tilbydes frugt og bær, frugtmos og frisk frugt... :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det vil være rigtig godt, hvis du om aftenen kan putte ham i hans egen seng. Du må gerne koble hans tremmeseng til din seng, så I stadig ligger ved siden af hinanden. Tremmerne kan fjernes fra den ene side og sengene sættes sammen - du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det vil lære ham at sove i egen seng samtidig med at du kan lægge en beroligende hånd over p ham og han kan mærke dig, fornemme, at du er der. Du kan lulle ham i søvn med din nærhed og kærtegn og hjælpe ham med stillingskift om natten, uden at du selv behøver stå op. Og så vil han naturligt sove på afstand af dig, så han ikke ligger foran mælkebaren.

Det er naturligt svært for ham at komme væk fra brystet og amningen hvis han ligger og kan dufte din mælk og ligger tæt på dine bryster. Derfor vil det være godt, hvis du kan sove med en t-shirt eller lignende, så du styrer, hvornår han ammes, ligesom det er godt, hvis der er lidt fysisk afstand mellem jer.

Hvis du har svært ved at amme og ligge ned, lirke brystet ud og der holde brystet fra ham senere, så kan det være en god idé at du sætter dig op, hjælper ham med at die effektivt ved brystet og derefter putter ham tilbage i seng igen. Hvis han ikke vågner af sig selv kl 22, når du går i seng, så kan du godt lade ham sove, men når han så vågner op mellem 23-24 og søger brystet, så skal du amme ham godt og derefter flytte ham tilbage i seng, hvorefter han så skal hjælpes til at sove videre til næste morgen uden brystet.

Hvis han om natten bliver helt ulykkelig og kun vil brystet, så kan du være nødt til at give ham det. MEN det er her vigtigt, at du forsøger at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men kun trøstes. Det betyder, at du igen og igen skal trække brystet til dig, lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og så giver du ham det, lader ham die lidt og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at falde i søvn, uden at han har dit bryst i munden. Især fordi I jo samtidig også forsøger at adskille bryst og søvn om dagen når han f.eks. ikke længere ammes før sin formiddagslur... :)

Det handler om at erstatte brystet med et nyt beroligende ritual :) Det er dejligt, at I har købt min bog om søvn - tak - I kan læse meget mere om at komme væk fra brystet om natten i kapitel 6 :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor