Dagsrytme og putning

21. september 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Dagsrytme og putning

Kære Helen,

Vores datter bliver 6 mdr i næste uge og hun er en meget glad og smilende pige på 8,8 kg. Kryber allerede hen af gulvet og er tæt på at kunne sidde selv. Hun har fået flaske siden hun var 3,5 mdr.

Jeg kunne tænke mig at få lidt hjælp til to ting - selvom hun er barn nummer 2 (vi har en dreng på snart 3 år).

1. Dagsrytme ifht. flaske og grød/mos

Jeg synes det er svært at finde en rytme ifht flaske, mos og søvn.
Jeg er gået meget langsomt i gang med grød (majs/hirse grød) da hun blev 5 mdr. hvor hun begyndte at vise stor interesse for vores mad og drikke. Hun får ca 0,5-1 dl grød om formiddagen og vand af kop og herefter tilbydes hun flaske hvor hun drikker ca 100-120 ml. Det fungere som sådan fint, men hun skal jo begynde at få mere både grød og mos og mindre flaske. Hun drikker 150 ml hver 3. time og om natten har hun 2 opvågninger hvor hun tilbydes 180 ml men kun drikker ca. 150 :-)

Hun har aldrig været særlig god til at sove om dagen og det har jeg affundet mig med. Hun har 3-4 lurer på ml 35-45 minutter og nogen gange lykkedes det at hjælpe hende videre og så sover hun 1,5 time ( det lykkes måske 1 gang om ugen) Tilgengæld sover hun 10-12 timer om natten med 2 opvågninger hvor hun nærmest ...

Annonce

... drikker flasken i søvne.

Pt sover hun nogenlunde sådan:
Står op ml 6:30-7:30 .
Første lur fra ca 9-9:45 .
Anden lur fra ca 12-12:45
Tredje lur fra ca 15:30-16:30
Nogen gange en fjerde lur
Og her imellem får hun mme hver 3. Time. Puttes så til nat ml 19:30-20 :-)

Ser det ok ud og hvad tænker du ifht hendes mælke og mos indtag.

2. Putning (åh, som det kan fylde )
Jeg havde svoret jeg ikke ville vugge flere børn i søvn i mine arme. Men whatever works og det er altså sådan det er endt. Hun vil kun vugges i søvn og helst kun af mig. I barnevognen lykkedes det en sjælden gang i mellem, men kun hvis hun har været vågen i alt for lang tid og er så udmattet at hun giver op.

Kan jeg lærer hende at falde i søvn i barnevognen om dagen uden at gå i flere timer . Jeg ved jo hun ligegyldigt hvor meget vågentid hun har, kun sover maks 45 minutter. Vugger jeg hende i armene tager det 5-15 min.

Nu er hun ved at blive virkelig tung og jeg kan mærke det i ryg, nakke og skuldre . Så er fif til at lære hende at sove i barnevogn om dagen og endnu bedre at hun kan falde i søvn selv i sengen enten vores eller hendes bedside. Jeg har ikke noget imod at ligge ved siden af hende så længe det ikke tager flere timer.

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os