Brev:
Dagsrytme og putning
21. september 2022
Alder:
6 mdr.
Dagsrytme og putning
Kære Helen,
Vores datter bliver 6 mdr i næste uge og hun er en meget glad og smilende pige på 8,8 kg. Kryber allerede hen af gulvet og er tæt på at kunne sidde selv. Hun har fået flaske siden hun var 3,5 mdr.
Jeg kunne tænke mig at få lidt hjælp til to ting - selvom hun er barn nummer 2 (vi har en dreng på snart 3 år).
1. Dagsrytme ifht. flaske og grød/mos
Jeg synes det er svært at finde en rytme ifht flaske, mos og søvn.
Jeg er gået meget langsomt i gang med grød (majs/hirse grød) da hun blev 5 mdr. hvor hun begyndte at vise stor interesse for vores mad og drikke. Hun får ca 0,5-1 dl grød om formiddagen og vand af kop og herefter tilbydes hun flaske hvor hun drikker ca 100-120 ml. Det fungere som sådan fint, men hun skal jo begynde at få mere både grød og mos og mindre flaske. Hun drikker 150 ml hver 3. time og om natten har hun 2 opvågninger hvor hun tilbydes 180 ml men kun drikker ca. 150 :-)
Hun har aldrig været særlig god til at sove om dagen og det har jeg affundet mig med. Hun har 3-4 lurer på ml 35-45 minutter og nogen gange lykkedes det at hjælpe hende videre og så sover hun 1,5 time ( det lykkes måske 1 gang om ugen) Tilgengæld sover hun 10-12 timer om natten med 2 opvågninger hvor hun nærmest drikker flasken i søvne.
Pt sover hun nogenlunde sådan:
Står op ml 6:30-7:30 .
Første lur fra ca 9-9:45 .
Anden lur fra ca 12-12:45
Tredje lur fra ca 15:30-16:30
Nogen gange en fjerde lur
Og her imellem får hun mme hver 3. Time. Puttes så til nat ml 19:30-20 :-)
Ser det ok ud og hvad tænker du ifht hendes mælke og mos indtag.
2. Putning (åh, som det kan fylde )
Jeg havde svoret jeg ikke ville vugge flere børn i søvn i mine arme. Men whatever works og det er altså sådan det er endt. Hun vil kun vugges i søvn og helst kun af mig. I barnevognen lykkedes det en sjælden gang i mellem, men kun hvis hun har været vågen i alt for lang tid og er så udmattet at hun giver op.
Kan jeg lærer hende at falde i søvn i barnevognen om dagen uden at gå i flere timer . Jeg ved jo hun ligegyldigt hvor meget vågentid hun har, kun sover maks 45 minutter. Vugger jeg hende i armene tager det 5-15 min.
Nu er hun ved at blive virkelig tung og jeg kan mærke det i ryg, nakke og skuldre . Så er fif til at lære hende at sove i barnevogn om dagen og endnu bedre at hun kan falde i søvn selv i sengen enten vores eller hendes bedside. Jeg har ikke noget imod at ligge ved siden af hende så længe det ikke tager flere timer.
Kærlig hilsen