Ammebehov 8 mdr.

21. november 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Ammebehov 8 mdr.

Kære Helen

Endnu engang melder der sig nogle spørgsmål ift. vores søns ammebehov set ift. hans alder.
Som det er lige nu, så bliver han ammet kl. ca. 19, kl. 3, kl. 9 og et sted omkring kl. 15-16. Det følger ikke helt dine anbefalinger, men jeg her forsøgt at mærke efter vores søns behov og tilpasse det en passende rytme.

I en periode forsøgte jeg mig med drømmemåltidet kl. 23, men det gjorde ingen forskel ift. hans opvågning og behov for mælk kl. 3. Han har et indre ur, der siger spar to, for han vågner konsekvent kl. 2:58, 3:00 eller 3:05 og vil have mælk. Han kan sagtens have flere opvågninger inden da, men der søger han slet ikke brystet, men måske et kram, en hånd på maven, lidt shh, sutten eller en tår vand. Men den går ikke kl. 3. Der forventer han mælk. Det er vel stadig ok i hans alder, når han har klaret sig uden fra kl. 19? Jeg er dog lidt nervøs for, at det nu er en tillært vane (det indre ur), som vækker ham og kræver det. Er det mon noget, der naturligt vil rykke sig lidt med alderen? Eller skal vi gøre en aktiv indsats? Det er lidt forskelligt hvor meget han drikker kl. 3.

Typisk vågner han så igen et sted mellem
5.30 og 6.30, og oftest kan han sove lidt videre, hvis han vågner 5.30, men nogle dage står vi op. Det er også ok ift. familiens rytme, hvor vi helst skal op senest 6.30. Det passer jo også fint nok med, at han går tidligt i seng om aftenen.

Andet spørgsmål handler så om de resterende amninger. Som jeg skrev til dig sidst, så er den sværeste amning at kvitte morgen/formiddagsamningen. Omkring kl. 8 begynder han at blive meget pylret og vil op og sutter på min mund og anden bar hud. Han giver ikke op, før han får brystet. Typisk klarer han sig så fint der fra og indtil om eftermiddagen. Han får typisk en tår igen, når han er vågnet fra lur (et sted mellem 15-16), hvor han også bliver ekstremt søgende og ikke kan være hos mig uden at ville have brystet. Så jeg giver efter, da jeg er alene med begge børn indtil ca. 17.

Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal komme hen til de tre ...

Annonce

... amninger, som det ser ud lige nu. Det virker lidt som pest eller kolera at skulle fjerne en af dem. Hvad tænker du? Det kan jo også være, at jeg skal se det an den næste måneds tid. Om det giver sig selv? Det lader til at han reelt har væskebehovet - og derudover har jeg lagt mærke til, at hans afføring er meget mere hård på dage, hvor det er lykkedes med tre amninger. Han drikker masser af vand til måltiderne også. Ca. 1 dl til hvert.

Et par yderligere informationer: Hans mælkeindtag påvirker slet ikke hans behov for mad. Han er ekstremt glad for mad, og det et faktisk mig, der holder lidt igen med mængden. Lige nu får han tre hovedmåltider, to mellemmåltider og fire amninger. Vi giver ikke natgrød endnu, da argumentet for at give den skulle være, at han ikke spiser nok til aftensmaden. Og det gør han absolut! En anden ting er hans vægt.. Siden han begyndte på skemad omkring 5 måneder, er hans vægt steget stødt. Hvor han indtil 5 måneder lå allerøverst i normalområdet, er han ligeså stille røget længere og længere over normalområdet. Da han ramte de 11,5 kg for et par uger siden, begyndte det at bekymre mig lidt.

Efter han nu er begyndt at bruge sig selv meget mere, er vægten dog stagneret, men han ligger stadig på de 11,5 et godt stykke over normalområdet. Han er 76 cm lang. Skal jeg bekymre mig? Synes jo også det er naturligt, at hans væskebehov er stort med den størrelse, han har, og jeg er meget obs på mængderne stadig. Derudover må jeg indrømme, at jeg (på trods af at jeg ved, at det går imod Sundhedsstyrelsens anbefalinger) ikke har puttet ekstra fedtstof i hans mad. Han er mest interesseret i mad, han selv kan spise og kan sidde og spise i en time, hvis han får lov. Han spiser virkelig flot, og det gør absolut ikke, at han spiser mindre. Han kan nemt køre en hel rundtom rugbrød ned på kort tid. Så det er også derfor, jeg føler, at jeg skal holde lidt igen og rationere og give ham lidt ad gangen.

Jeg håber, at du kan gøre mig klogere med nogle af dine tanker og gode råd. På forhånd tak.

Kærlig hilsen
S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.