Brev:
Ammebehov 8 mdr.
21. november 2021
Alder:
8 mdr.
Ammebehov 8 mdr.
Kære Helen
Endnu engang melder der sig nogle spørgsmål ift. vores søns ammebehov set ift. hans alder.
Som det er lige nu, så bliver han ammet kl. ca. 19, kl. 3, kl. 9 og et sted omkring kl. 15-16. Det følger ikke helt dine anbefalinger, men jeg her forsøgt at mærke efter vores søns behov og tilpasse det en passende rytme.
I en periode forsøgte jeg mig med drømmemåltidet kl. 23, men det gjorde ingen forskel ift. hans opvågning og behov for mælk kl. 3. Han har et indre ur, der siger spar to, for han vågner konsekvent kl. 2:58, 3:00 eller 3:05 og vil have mælk. Han kan sagtens have flere opvågninger inden da, men der søger han slet ikke brystet, men måske et kram, en hånd på maven, lidt shh, sutten eller en tår vand. Men den går ikke kl. 3. Der forventer han mælk. Det er vel stadig ok i hans alder, når han har klaret sig uden fra kl. 19? Jeg er dog lidt nervøs for, at det nu er en tillært vane (det indre ur), som vækker ham og kræver det. Er det mon noget, der naturligt vil rykke sig lidt med alderen? Eller skal vi gøre en aktiv indsats? Det er lidt forskelligt hvor meget han drikker kl. 3.
Typisk vågner han så igen et sted mellem
5.30 og 6.30, og oftest kan han sove lidt videre, hvis han vågner 5.30, men nogle dage står vi op. Det er også ok ift. familiens rytme, hvor vi helst skal op senest 6.30. Det passer jo også fint nok med, at han går tidligt i seng om aftenen.
Andet spørgsmål handler så om de resterende amninger. Som jeg skrev til dig sidst, så er den sværeste amning at kvitte morgen/formiddagsamningen. Omkring kl. 8 begynder han at blive meget pylret og vil op og sutter på min mund og anden bar hud. Han giver ikke op, før han får brystet. Typisk klarer han sig så fint der fra og indtil om eftermiddagen. Han får typisk en tår igen, når han er vågnet fra lur (et sted mellem 15-16), hvor han også bliver ekstremt søgende og ikke kan være hos mig uden at ville have brystet. Så jeg giver efter, da jeg er alene med begge børn indtil ca. 17.
Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal komme hen til de tre amninger, som det ser ud lige nu. Det virker lidt som pest eller kolera at skulle fjerne en af dem. Hvad tænker du? Det kan jo også være, at jeg skal se det an den næste måneds tid. Om det giver sig selv? Det lader til at han reelt har væskebehovet - og derudover har jeg lagt mærke til, at hans afføring er meget mere hård på dage, hvor det er lykkedes med tre amninger. Han drikker masser af vand til måltiderne også. Ca. 1 dl til hvert.
Et par yderligere informationer: Hans mælkeindtag påvirker slet ikke hans behov for mad. Han er ekstremt glad for mad, og det et faktisk mig, der holder lidt igen med mængden. Lige nu får han tre hovedmåltider, to mellemmåltider og fire amninger. Vi giver ikke natgrød endnu, da argumentet for at give den skulle være, at han ikke spiser nok til aftensmaden. Og det gør han absolut! En anden ting er hans vægt.. Siden han begyndte på skemad omkring 5 måneder, er hans vægt steget stødt. Hvor han indtil 5 måneder lå allerøverst i normalområdet, er han ligeså stille røget længere og længere over normalområdet. Da han ramte de 11,5 kg for et par uger siden, begyndte det at bekymre mig lidt.
Efter han nu er begyndt at bruge sig selv meget mere, er vægten dog stagneret, men han ligger stadig på de 11,5 et godt stykke over normalområdet. Han er 76 cm lang. Skal jeg bekymre mig? Synes jo også det er naturligt, at hans væskebehov er stort med den størrelse, han har, og jeg er meget obs på mængderne stadig. Derudover må jeg indrømme, at jeg (på trods af at jeg ved, at det går imod Sundhedsstyrelsens anbefalinger) ikke har puttet ekstra fedtstof i hans mad. Han er mest interesseret i mad, han selv kan spise og kan sidde og spise i en time, hvis han får lov. Han spiser virkelig flot, og det gør absolut ikke, at han spiser mindre. Han kan nemt køre en hel rundtom rugbrød ned på kort tid. Så det er også derfor, jeg føler, at jeg skal holde lidt igen og rationere og give ham lidt ad gangen.
Jeg håber, at du kan gøre mig klogere med nogle af dine tanker og gode råd. På forhånd tak.
Kærlig hilsen
S