Svar: Ammebehov 8 mdr.

21. november 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære S

Tak for dit brev og fine beskrivelse af lillebror og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne give dig lidt tanker med retur :)

For det første, så synes jeg, at du skal beholde amningen kl 03. Det er rigtig flot, at jeres dreng kan tage så langt et søvnstræk og sove fra kl 19 til 03 uden mælk - og det er et helt reelt behov, at han vågner og søger brystet der. Det er rigtig fint at lade ham vågne af sig selv og få mælken, når han selv viser behov for det - altså kl 03, og det er helt okay at anerkende, at drømmemåltidet ikke fungerer for ham:)

Det betyder så også, at han naturligt vil være ekstra brystsøgende kl 09, fordi det jo så igen er lang tid siden, han sidst har fået mælk - og jeg tænker, at du skal lade ham bibeholde denne amning lidt endnu. Jeg vil dog anbefale dig, at du tilbyder ham et mellemmåltid om formiddagen sammen med vand af kop, og når du efterfølgende så vil amme ham får hans formiddagslur, så forsøger du at afkorte denne amning lidt, så han i løbet af de næste uger dier kortere og kortere tid hos dig og til sidst helt kan undvære amningen her.

Når jeg anbefaler, at det er denne amning du forsøger at trappe ud af, så er det fordi, det kan være rigtig smart at lære ham at sove uden brystet først, så han netop lærer dette og på den måde også bliver lettere at putte frem over. Men det er også fordi du skriver, at du ofte er alene med begge børn om eftermiddagen og for at få ro og for at det kan hænge sammen for dig, så vælger du ofte at amme der. Jeg tænker derfor, at det vil være bedre for hele familien, at det er formiddagsamningen, som du forsøger at trappe ud af i løbet af de næste 3-4 uger, og at du derfor bibeholder amningen om eftermiddagen.

Og når han så bliver 10 måneder, så vil det være rigtig fint at du trapper ud af eftermiddagsamningen også, så de to amninger, som han har behov for i 10-12 ...

Annonce

... måneders alderen kommer til at ligge kl. 19 og kl. 03. Det vil sige, at han til den tid slet ikke skal have mælk i løbet af dagen. Det lyder umiddelbart som om, at det vil være den løsning, som vil være bedst for både dig og ham, og som vil kunne lykkes for jer - og han får naturligt stadig sit behov for nærhed og tryghed dækket, samtidig med at han også får sin mælk.

Jeg synes som sagt, at det er helt fint, at du bibeholder formiddagsamningen og dermed 4 amninger i døgnet de næste 3-4 uger. Han er en fysisk stor dreng, og du har naturligvis ret i, at han har brug for en del væske. Han bliver dog også en fysisk stor dreng af at die hyppigt hos dig - da du sandsynligvis har ret fed mælk, så derfor er det også vigtigt, at balancen mellem indtag af skemad og mælk findes - og at du holder fast at han stadig skal drikke vand af en kop, så en større del af hans væskebehov fremadrettet bliver dækket af netop vand.

Når det er sagt, så er det dog rigtige dejligt, at han er så god til at spise og tager så flot på, ligesom det er rigtig dejligt at amningen fungerer så godt. Han lyder til at have en virkelig god appetit, og det er guld værd. Giv ham endelig alt det forskellige mad du kan finde på, jo mere forskelligt jo bedre, for det forebygger kræsenhed fremadrettet. Det er virkelig værd at udnytte, at han lige nu naturligt rigtig gerne vil smage, putter i munden og har lyst til at gnaske og gumle løs.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Han er også i separationsfasen, så det øger også hans behov for brystet - så igen ja, det er helt okay, at du bibeholder en ekstra amning lidt endnu. Du skal blot være opmærksom på, at han ikke skal søge brystet mere og mere, men netop holde fast i de gode vaner, som du allerede har fået skabt, og også nyde at han har så god en appetit!

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.