Svar: Ammebehov 8 mdr.
21. november 2021
Alder:
8 mdr.
Kære S
Tak for dit brev og fine beskrivelse af lillebror og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne give dig lidt tanker med retur :)
For det første, så synes jeg, at du skal beholde amningen kl 03. Det er rigtig flot, at jeres dreng kan tage så langt et søvnstræk og sove fra kl 19 til 03 uden mælk - og det er et helt reelt behov, at han vågner og søger brystet der. Det er rigtig fint at lade ham vågne af sig selv og få mælken, når han selv viser behov for det - altså kl 03, og det er helt okay at anerkende, at drømmemåltidet ikke fungerer for ham:)
Det betyder så også, at han naturligt vil være ekstra brystsøgende kl 09, fordi det jo så igen er lang tid siden, han sidst har fået mælk - og jeg tænker, at du skal lade ham bibeholde denne amning lidt endnu. Jeg vil dog anbefale dig, at du tilbyder ham et mellemmåltid om formiddagen sammen med vand af kop, og når du efterfølgende så vil amme ham får hans formiddagslur, så forsøger du at afkorte denne amning lidt, så han i løbet af de næste uger dier kortere og kortere tid hos dig og til sidst helt kan undvære amningen her.
Når jeg anbefaler, at det er denne amning du forsøger at trappe ud af, så er det fordi, det kan være rigtig smart at lære ham at sove uden brystet først, så han netop lærer dette og på den måde også bliver lettere at putte frem over. Men det er også fordi du skriver, at du ofte er alene med begge børn om eftermiddagen og for at få ro og for at det kan hænge sammen for dig, så vælger du ofte at amme der. Jeg tænker derfor, at det vil være bedre for hele familien, at det er formiddagsamningen, som du forsøger at trappe ud af i løbet af de næste 3-4 uger, og at du derfor bibeholder amningen om eftermiddagen.
Og når han så bliver 10 måneder, så vil det være rigtig fint at du trapper ud af eftermiddagsamningen også, så de to amninger, som han har behov for i 10-12 måneders alderen kommer til at ligge kl. 19 og kl. 03. Det vil sige, at han til den tid slet ikke skal have mælk i løbet af dagen. Det lyder umiddelbart som om, at det vil være den løsning, som vil være bedst for både dig og ham, og som vil kunne lykkes for jer - og han får naturligt stadig sit behov for nærhed og tryghed dækket, samtidig med at han også får sin mælk.
Jeg synes som sagt, at det er helt fint, at du bibeholder formiddagsamningen og dermed 4 amninger i døgnet de næste 3-4 uger. Han er en fysisk stor dreng, og du har naturligvis ret i, at han har brug for en del væske. Han bliver dog også en fysisk stor dreng af at die hyppigt hos dig - da du sandsynligvis har ret fed mælk, så derfor er det også vigtigt, at balancen mellem indtag af skemad og mælk findes - og at du holder fast at han stadig skal drikke vand af en kop, så en større del af hans væskebehov fremadrettet bliver dækket af netop vand.
Når det er sagt, så er det dog rigtige dejligt, at han er så god til at spise og tager så flot på, ligesom det er rigtig dejligt at amningen fungerer så godt. Han lyder til at have en virkelig god appetit, og det er guld værd. Giv ham endelig alt det forskellige mad du kan finde på, jo mere forskelligt jo bedre, for det forebygger kræsenhed fremadrettet. Det er virkelig værd at udnytte, at han lige nu naturligt rigtig gerne vil smage, putter i munden og har lyst til at gnaske og gumle løs.
Han er også i separationsfasen, så det øger også hans behov for brystet - så igen ja, det er helt okay, at du bibeholder en ekstra amning lidt endnu. Du skal blot være opmærksom på, at han ikke skal søge brystet mere og mere, men netop holde fast i de gode vaner, som du allerede har fået skabt, og også nyde at han har så god en appetit!
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske