Brev:
Har svært ved at blive i søvnen
6. april 2021
Alder:
5 mdr.
Har svært ved at blive i søvnen
Hej
Vi er meget udfordret på nattesøvnen herhjemme.
Det har vi været i 2 måneder nu. (Søvn har dog aldrig fungeret inden dette heller)
Vores dreng har enormt svært ved at blive i søvnen om natten. Jeg har læst din bog og tænker han har søvnrytmeforstyrrelser, hvor han har svært ved at komme videre til næste søvncyklus.
Vi plejer at putte ham kl. 19 og det går som regel nemt.
Vi har altid svøbt ham i et tyndt svøb og efterfølgende dyne rundt om, og så vugger vi ham i søvn. Hans arme er fri efter han er faldet i søvn, det kan han bedst lide.
Vi ligger ham i en babynest i forældresengen, hvor jeg sover alene med ham. Indtil for en måned siden sov han i egen vugge, men den er blevet for lille og vi havde de samme søvnproblemer i vuggen.
Herfra sover han til kl. 22 indtil jeg går i seng. Nogle aftner vågner han et par gange i dette tidsrum, men de fleste nætter sover han uden opvågninger til vi går i seng.
Når jeg går i seng, vågner han som regel og vil have bryst. Og fra kl. 22 til 06.30 vågner han mellem mellem 6-10 gange. Gerne hver til hveranden time. Nogle timer kan det være hvert 20. Minut.
Det virker at vugge ham i søvn igen eller amme ham. Sidst på natten tager jeg ham som regel helt tæt til mig og ammer ham liggende, for at få lidt mere søvn.
Dette betyder dog ikke at min dreng sover tungere og jeg vågner op rigtig ødelagt i kroppen, af at ligge i sideleje.
Men begge dele begynder at blive rigtig rigtig hårdt.
Det virker ikke til at han har ondt nogen steder og han er glad hele dagen og virker ikke til at være påvirket af de mange opvågninger.
I løbet af dagen tager han 3 lure. Hver lur varer 45-60 minutter og de foregår i barnevognen.
Al hans søvn foregår med White noise, ellers vågner han efter 5 minutter (også om natten)
Han er blevet fuldammet, og for 2 uger siden er vi begyndt på grød. Det har ikke gjort nogen forskel på søvnen.
Er der noget vi kan forsøge?
Hilsen
Mor