Svar: Har svært ved at blive i søvnen
6. april 2021
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har min bog om børn og søvn, tak for det - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeres dreng er nu 5 måneder gammel, og du fortæller, at I de sidste ca. 2 måneder har synes det med søvnen har været svært. Og det lyder umiddelbart helt rigtigt, at det handler om, at jeres dreng har svær ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Når det så er sagt, så lyder det dog også som om, at han er ved at blive uhensigtmæssigt afhængig af jeres favn, nærhed og også både bevægelse/vugning og amning for at kunne sove...
Det er vigtigt, at I er opmærksomme på, at han skal have mælk nok hele dagen igennem. Det er super fint, at I er begyndt med skemad, men det er vigtigt, at du derudover ammer ham måske 7-8 gange i døgnet. Og du skal hjælpe ham med at spise effektivt, når du lægger ham til brystet. Det er vigtigt, at han ikke "slatspiser" hos dig, men tømmer brystet godt, når han ammes.
Det er på samme måde vigtigt, at I hjælper ham med at blive puttet, der hvor I ønsker at han skal sove. Han skal stadig ammes, som en fast del af sit putteritual og det er vigtigt, at ha får mælk at sove på, men det er samtidig vigtigt, at han ikke længere falder i søvn i favn og med brystet i munden. Han skal slippe brystet og flyttes til egen seng før han sover helt - ikke vågen, men der, hvor han lige når at registrere at han flyttes, men kan lulles ind i søvnen med dine beroligende hænder, white noise osv.
En dagsplan kan f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
I vågner, dagen begynder, I hygger, tumler, leger lidt, pludrer osv.
Formiddag 9.30: Ammes rigtig godt og puttes til formiddagslur
Vågner, tumler, leger, synger...
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til lur
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur - måske kl ca. 13... I må gerne putte ham i barnevognen her og trille en tur for på den måde at holde ham sovende, så han får en længere lur midt på dagen.
Vågner, tumler, leget, synger. Hvis han har sovet en god lang lur kan han have brug for en ekstra amning, når han vågner her
Sen eftermiddag 16.30-17: Ammes og puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.
Er vågen, leger, I pludrer, synger, tumler, hygger
Ammes rigtig godt og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Nat 03: Ammes og sover videre
Han har en alder, hvor han naturligt kan lade sig forstyrre, når han dier hos dig om dagen. Han sutter lidt, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter og begynder at pludre med dig, tager fat og dier atter, men slipper så igen og kikker efter far, som kommer ind i stuen.... Og det kan gøre, at han ligesom lærer sig at lade sig nøjes med lidt og derfor ikke får helt nok mælk - hvorfor han så vil søge det om natten. Derfor skal du være ekstra opmærksom på at få ham til at spise effektivt ved brystet om dagen, samtidig med at han også stadig skal tilbydes bryst ret hyppigt.
Derudover, så er det som sagt vigtigt, at han ikke længere falde i søvn i favn og med brystet i munden. Når du lægger ham fra dig, så skal han være vågen nok til at registrere, at han bliver lagt i sin seng. Det er synd for ham, hvis han sover godt, og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted eller vågner efter 20-40 minutter og oplever, at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn - det er utrygt for ham. Det er derfor vigtigt, at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller ned i barnevognen.
Bruger han sut, så giv ham gerne en sut, gerne koblet til en klud. Det at kluden følger med fra brystet og ned i sengen vil gøre ham tryg. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Udnyt også barnevognen og tril den, så han på den måde lulles ind i søvnen - det er bedre, at han lige nu vugges ind i søvnen i sin barnevogn, end at han vugges i jeres arme. Det vil hjælpe jer på sigt, at han netop lærer at sove i sin barnevogn. Vi går den lysere tid i møde og det vil være super dejligt, hvis han f.eks. kan tage sin middagslur i barnevognen. Det giver dig mulighed for at komme ud og lidt væk hjemmefra, og samtidig kan han sove i sin barnevogn imens du laver noget andet. Så at sætte lidt ind på at lære ham barnevognen at kende som et trygt sovested vil være en god idé for jer - også fremadrettet. Og samtidig er han jo vant til bevægelse og vugning, så at overføre det til barnevognen kan være en god vej frem for jer lige nu. Igen - han skal stadig ikke falde i søvn i favn og flyttes til barnevogn, men skal puttes i sin barnevogn og registrere, at han netop puttes der :)
Derudover så spiller hele dagens rytme også ind - og derfor har jeg lavet en skitseret dagsplan, som jeg tænker, at den kan se ud nu. Der er 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen - og som du kan se, så anbefaler jeg, at du i en periode forsøger at lægge et bad ind midt på dagen. Badet kan være med til at aktivere ham ekstra godt på dette tidspunkt og samtidig øge hans vågenperiode lidt, så når han puttes, vil han have større chance for at kunne tage en længere middagslur. Barnevognen bruges også til middagsluren for at hjælpe ham til at sove længere her...
Og så vil hele rytmen rykke sig lidt, så han kommer til at sove lidt senere om aftenen. Han sover en ret lang nattesøvn, og det betyder, at hans nattesøvn ofte vil blive mere afbrudt, samtidig med at dagssøvnen naturligt også vil være kortere. Hvis I kan få ham til at sove en længere middagslur midt på dagen, så vil hans putning om aftenen kunne ligge lidt senere, nattesøvnen blive kortere, og på den måde vil dag og nat kunne hænge bedre sammen for jer alle tre. Hele dagens forløb spiller naturligt ind på nattens forløb.
Hvis du synes, at det er for svært at få ham fra din seng til egen seng, og du lige nu ikke kan overskue at vænne ham til egen seng, så kan du naturligvis godt arbejde på at adskille bryst og søvn, selvom I sover sammen. Det er her vigtigt, at du stadig sikrer dig, at han ikke falder i søvn med brystet i munden - I skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover :) Det er også vigtigt, at du sover med en t-shirt eller lignende på, så han ikke selv kan søge brystet om natten... og så kan du overveje at putte ham over i egen seng om aftenen, når du efter den sene amning selv går i seng, så han starter i egen seng omkring midnat.. :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske