Putteritual med gråd varer op til 2 timer

14. september 2020

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Putteritual med gråd varer op til 2 timer

Hej Helen,

Vi skrev til dig for to uger siden pga udfordringer med vores søns nattesøvn. Tak for at du så hurtigt kom med råd til os. Vi tog særligt et af dine råd til os; nemlig at vi skulle vænne vores søn af med behovet for bevægelse, før vi vendte ham af med at have brug for fysisk nærhed.

Vi smed yoga bolden ud, og satte os i stedet på en stol med ham liggende i vores arme. Det gik ret godt de første par dage, hvor han protesterede og græd fordi han selvfølgelig ikke forstod ændringen. Han sparkede også med benene og til tider satte vi ham fra os, men det resulterede i, at han ville op igen. De først ca. 5 dage faldt han i søvn indenfor ca en halv times tid. Vi må sande, at han nu sover langt bedre om natten. Han vågner kun 1-2 gange om natten. Men desværre er selve putteritualet lidt noget rod nu. Vi havde ellers godt styr på den del før :( .

Efter ca 5 dage begyndte han at protestere så meget, at han ville skulle fikseres for at kunne puttes i vores arme på stolen. Det er vi ikke interesseret i. Hvis vi stiller ham ned på gulvet, hvor han før ville op igen, går han nu enten rundt og leger eller går betuttet rundt og småklynker. Vi har forsøgt at putte ham i vores arme stående, hvilket han til tider tillader, men det er rigtigt hårdt (også for hårdt for mor). Hertil kommer, at han for tiden udelukkende vil puttes af far. Når mor forsøger skriger han med det samme, kaster sig rundt i mors arme, skubber mor væk eller løber ud af værelset. Så snart far tager over falder han ofte til ro. Dog kan der fortsat være problemer med at holde ham i ro.

Efter lidt tid vil han enten lege, ned og stå eller bare ikke holdes. Han er ligeledes begyndt at ‘kræve’ diverse ting at holde i sine hænder mens han falder til ro. Han har altid tidligere fundet ro i at holde ting i sine hænder både hjemme og i vuggestuen. Men det er ...

Annonce

... eskaleret. Får han ikke sin ‘ting’ bliver han meget frustreret og slår ud i gråd og vrider sig i vores arme. Han bruger ikke sut og bamsen fungerer kun sporadisk. Det er svært at fjerne disse ting fra værelset, da det kan være alt fra sko til babyalarm til bøger.

I starten af pustningen vil vores søn gerne selv ned i sengen og ligge. Desværre kun for at lege. Her læser far et par godnathistorier, men han leger desværre bare videre. Far har derefter forsøgt sig med at skifte mellem seng og arme (stående). Både for at redde ryggen, men også fordi vores søn ikke falder til ro hverken i sengen eller armene alene, og erfaringen er, at han med tiden bliver så ked af at blive lagt i sengen, at han falder mere til ro i fars arme.

Det kan nu tage op mod 2 timer at putte vores søn. Oplevelsen er, at han falder i søvn efter at have været rigtigt ked af det og så kommer over i fars arme.

I putningen græder og skriger han for fuld hals. Han er en meget bestemt og stædig dreng, hvorfor det er svært for os at vurdere, hvordan vi skal tolke hans skrig og skrål. For vi er slet ikke interesserede i, at han skal græde, overhovedet.

Har du nogle gode råd til, hvordan vi kan komme videre i den rejse vi er på med et godt putteritual og en dertilhørende god nattesøvn? Målet for os (sikkert som de fleste andre) er, at vi på en halv times tid uden gråd kunne putte vores søn i hans egen seng.

Ps. Vi er nervøse for at skulle rykke hans nattesøvn til han bliver virkelig træt (F.eks kl 22), da det muligvis vil skubbe for meget til hans døgnrytme. Vores søn har altid sovet godt om dagen og sover normalt 2,5 time middagslur. Hvis vi rykker for meget ved tidspunktet for aftenputning og alligevel vækker ham om morgenen vil han muligvis blot udvide sin middagslur og derved fuldstændigt vende rundt på døgnet.

Med venlig hilsen
H’s forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor