Brev:
Problemer med spisningen...
6. november 2007
Alder:
4 mdr.
Problemer med spisningen...
Hej Helen,
Endnu engang mange tak for en god og brugbar brevkasse. Og tak for dit hurtige svar sidste gang.
Jeg fik svar fra Nestlé i UK, som videregav nogle engrosfirmaer, der forhandlede NAN HA. Så det er vi i fuld gang med nu, og det virker rigtig godt på Emma. Hun har en fyldt ble pr. dag og er sjældent generet af det. Vi har trappet langsomt ned på laktulosen, og lige pt. får hun slet ingenting.
Jeg har indtil sidste uge blandet MME med mit udpumpede mælk, men efter 2 måneder med brystpumpen, begyndte jeg forrige uge at give mere og mere MME og mindre af mit mælk. Selvfølgelig rykkede det jo ved min produktion og til sidst var det det rene vand, som kom ud. I torsdags/fredags gik jeg helt over til MME.
Vi har stadig en udfordring i form af spisningen. Det er stadig en kamp... og ingen rolig tid for nogen af os. Emma er blevet en utrolig glad, smilende og grinende lille pige - bort set fra ved spisetid.
Vores dagsplan er nogenlunde følgende:
kl. 06.30-07.00 står vi op - vaskes, leger osv.
kl. 08.00-09.00 første flaske tilbydes i skråstolen, hvor hun spiser måske 50-60 ml.
kl. 09.00-09.30 resten af flasken tilbydes i sengen - liggende, hvor hun spiser lidt mere og falder ofte i søvn. Desværre - hvis ikke hun har fået nok - vågner hun kort tid efter... og selvfølgelig, hvis hun har taget godt fra, kan hun sove 1-1,5 time.
Efter luren lidt leg, hygge osv.
Kl. 11.00-12.00 tilbydes næste flaske, hvor hun ofte slet ingenting spiser. Jeg forsøger virkelig ikke at presse, men jeg ved jo, hvor vigtigt det er... for hendes humør, velvære, søvn osv. (så jeg kommer nok til det engang imellem)
Nogle gange tager hun en lur igen, og jeg forsøger løbende med flasken... Og resten af dagen er meget svingende. Det er sjældent, vi når op på de optimale 3 hvil, og de er næsten aldrig på mere end 1-1,5 time - nogle gange blot 20-30 minutter.
Det eneste faste er faktisk, at hun rigtig gerne vil i seng om aftenen. Selvfølgelig fordi hun er overtæt... Hun er faktisk allerede klar kl. 18.00. Jeg prøver at trække den lidt med massage, et bad og hygge i rolige omgivelser.
kl. 18.00-18.30 spiser hun en smule liggende i sengen ca. 100 ml. og falder ret hurtigt i søvn - for det meste helt uden gråd :) Vi vækker hende ca. kl. 22.00-23.00, hvor hun spiser ca. 80 ml. i søvne siddende hos mig. (dette måltid er "dagens" bedste og mest rolige)
Derefter sover Emma faktisk super godt indtil kl. 04.00-05.00, hvor jeg giver hende en flaske liggende i sengen, her spiser hun igen ca. 80 ml. og sover så frem til kl. 06.30-07.00.
Har du en bedre dagsplan...?!? Evt. andre tidspunkter at tilbyde Emma en flaske - lige efter luren eller...?!? For på nuværende tidspunkt, giver jeg hende den før søvnen. Emma er nu 4 mrd., og blev vejet sidste tirsdag, hvor hun vejede 6,25 kg. Det er jo vældig fint, så umiddelbart får hun jo nok, selvom det nogle dage blot bliver til et par hundrede ml.
Jeg er klar over, at MME mætter meget mere end modermælk, men kan den manglende appetit være pga. vi har droppet laktulosen. Synes bare ikke, det var nødvendigt mere, efter afføringen er nogenlunde normal - dog ret tykt og helt mørkegrønt - næsten sort, og ret ildelugtende...?!?
En veninde foreslog mig at give Emma en smule vand i en lille sutteflaske, så afføringen ikke er så tykt...?!? Det elsker hun - har dog kun tilbudt hende det, når hun har spist lidt mælk. Kan hun være super tørstig, efter hun ikke får mit tynde mælk mere...?!?
Jeg skal lige sige, at Emma fik sin sidste vaccination i tirsdags (I UK får man 3 stk. - som 2 mrd. 3 mrd. og til slut som 4 mrd.) Næste er først, når hun bliver 1 år. Hun havde en smule feber et par dage, men det er væk. Jeg tænker på, om hun kan have mellemørebetændelse, som du skrev, børn kan få af at spise liggende, men hun virker overhovedet ikke "plaget" eller syg...?!?
Jeg ser meget frem til dit svar. Ha' en god uge.
Mange hilsner fra Lise