Brev:
Skemad - nej tak til klumper
19. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Skemad - nej tak til klumper
Kære Helen,
Victoria får skemad 3 gange om dagen:
morgen: mælk (150ml)
formiddag: grød (½ dl) + frugt + sødmælk
middag: grød (1 dl) + frugt + vand
eftermiddag: mælk (200ml)
aften: mos (meget forskelligt) + vand
ved puttetid: vælling (200ml)
Hun har fået skemad siden hun var 4 mdr og det er gået fint indtil videre....det går sådan set stadig fint, sålænge maden har været igennem stavblender!
Da hun nærmede sig de 6 mdr vil jeg give hende havregrød til morgenmad men hun kvæles i det og spytter det ud - et par gange kastede hun op. Ligeledes når jeg moser hendes kartofler med en gaffel får jeg samme reaktion. Når vi spiser aftensmad plejer hun at sidde med en kiks e.l. i hånden og det går udmærket lige indtil hun får en klump i halsen....
Nu er jeg gået tilbage til pulverprodukter for disses konsistens kan hun godt lide - vi forsøger at give hende grovere aftensmad, men enten kaster hun det op eller spiser næsten ingenting. Har du forslag til, hvad jeg kan gøre?
En anden ting er, at vi ikke kan få hende til at sidde roligt i højstolen og spise. Hun kigger på alt andet end maden...man skal "jagte" hendes ansigt så man kan putte skeen i munden på hende. Hun er så nysgerrig at hun ikke gider spilde tiden på at spise, skulle man tro ;-). Hun får lov til at sidde med sin egen ske, men det resulterer i, at maden kommer i panden, øjnene og på stolen - hvor andre fortæller, at det tager deres børn 15 min at spise morgenmad, tager det os en ½ time og hun (og nogle gange også mig) er klar til at komme i bad bagefter (det samme med de andre skemåltider)..... hun er også begyndt på at bøje sig forover og vil bide i spisebordet eller sin stol (hvad hun nu kan få fat i = er det hendes gummer som generer?)....har du kommentar til det?
Tillægsspørgsmål: jeg vil gerne give Victoria sødmælk af kop til morgenmad men det er som om at hun ikke bryder sig om det (hun har fået det i 14 dage nu). Hun tager lidt men spytter det meste af det ud - når jeg så giver hende vand tømmer hun næsten hele koppen = skal jeg acceptere at hun ikke vil have mælk eller skal jeg bare have tålmodighed?
Hilsen Renata