Brev:
Det sejler - søvn og kost
13. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Det sejler - søvn og kost
Kære Helen
Jeg skriver til dig, fordi jeg efterhånden føler at det hele sejler - både ift. søvn og kost. Jeg er ikke sikker på, hvor meget fast rutine, jeg kan forvente af min dreng på 5.1/2 mdr. men når jeg læser brevkassens spørgsmål/svar, får jeg alligevel det indtryk, at man godt kan. Problemet er bare, at min dreng har det med at sove som vinden blæser, og at det derfor er svært at indpasse nogle faste rutiner ift. dagens lure og ift. kost.
Jeg søger nogle råd til, hvordan jeg kan indrette dagen - selvfølgelig med en vis form for fleksibilitet - nu hvor der også er kommet fast føde på programmet, og dermed forhåbentlig også gøre nattesøvnen bedre, som ikke er optimal med opvågning hver til hver 2. t efter kl. 24.
Jeg ammer stadigvæk fuldt og er for en måned siden begyndt på skemad - efter bogen et par skefulde for derefter at øge det til et måltid (1 dl), og i de sidste to uger til to måltider om dagen (2 gange 1 dl) (efter min egen sundhedsplejerskes råd). Det er gået rigtig godt, men de sidste par dage viser han dog ikke den samme entusiasme som i starten.
Jeg prøver at lade være med at presse ham, og jeg tager det stadig roligt med smagsvarianter - ærtemos, gulerod, kartoffel, ris og hirsegrød. Har forsøgt med hjemmelavet grød, men det er ikke sagen. Er det normalt - at den første nysgerrighed ligesom er stillet?
Spørgsmålet er så, hvor jeg bedst kan ligge de to måltider, også ift at få ham fyldt lidt op til natten. I øjeblikket er han segnefærdig kl. 18.00 (puttes derfor kl. 19.00 - glad for at sove og falder som regel hurtigt i søvn selv), og nogen gange for træt til overhovedet at blive fyldt op. Det har aldrig rigtig kunne lykkes mig at få ham 'tanket op'. Det betyder to natamninger. Jeg havde så håbet, at den faste føde kunne erstatte i al fald en af dem, men det er ikke rigtig sket.
Som nævnt føler jeg det hele sejler lige i øjeblikket, og at der ikke rigtig er noget fast 'program' for dagen, men lad mig alligevel forsøgsvis skitsere den.
Mellem 5-6 vågner: ammes
Mellem 8-8.30: ammes -
Puttes til lur. (altid 45 min., med få undtagelser) (har lagt et skemåltid ind her nogen dage ca. 7.30. Men han virker for træt til at ville spise)
Mellem 10.30- 11.30: amme/grød/amme
Puttes mellem 12-12.30 (sover mellem 1 - 2.5 time)
Mellem 14-16 amme/mos/ amme (afhængig af lurens varighed)
Mellem 16-17.30 en lur af 30- 60 min. varighed
17.30. amme (nogen gange et af dagens to måltider (mos) her, men nogen gange for træt til rigtig at ville spise)
19.00: Amme - i seng for natten
Sover rigtig godt frem til mellem 00-01. Vågner herefter hver eller hver 2. time, og ammes så to gange mellem 00-05. Resten af opvågningerne, der altid er ret grådfulde, kan som regel klares med en sut. Det er stået på siden han var 3.5 mdr. Før det vågnede han ofte først mellem 04-06, for at 'stå op' kl. 8.00.
Jeg har ikke kunne finde ud af, hvornår det er bedst at give skemad. Det anbefales jo ved frokost kl. 12.00, men der sover han, fordi han kun tager en lur på 45 min. om formiddagen, og aften ca. 18.00, men der er han kvæstet. Jeg tænker, at det er bedst med en vis form for regelmæssighed?
Jeg forsøger at amme hver 3. time i løbet af dagen. Det burde vel være nok føde til ikke at vågne om natten, eller vil du råde mig til også at begynde på flaske/vælling? Han ville gerne tage flaske i en overgang, men nægtede så, hvorefter vi bare har ladet den ligge, da jeg har masser af mælk. (vejer 8,5, og 70 cm. lang) Men nattesøvnen spiller jo også ind ift dagens rutiner, så er der hjælp at hente ved at prøve at styre hans dag lidt. Føler dog, at det er svært, når to dage aldrig er ens. Den ene dag har han klaret de to lure kl. 13. (så er det en lang dag), den næste først kl 15.00.
Jeg har længe bare forsøgt at indrette mig efter ham og hans behov, og det skal jeg måske bare blive ved med, men når nætterne i lange tider har været hårde, så er det alligevel på tide at høre om der er hjælp at hente.
Det skal jo lige nævnes, at han er en skøn dreng, der udvikler sig flot og får masser af spændende oplevelser i løbet af ugen - babysvøm, rytmik bla.
Håber du kan se en rød tråd i mit måske lidt rodet 'spørgsmål'.
De kærligste hilsner M