Brev:
Dårlig søvn både nat og dag - 5 mdr.
21. november 2006
Alder:
5 mdr.
Dårlig søvn både nat og dag - 5 mdr.
Kære Helen
Jeg har en dejlig dreng på 5 måneder (ca. 68cm og 6600g) der i en periode på 1½ måned har sovet både dårligt om dagen og natten.
Det skal siges at fra han var 1½ til 3 måneder vågnede han stort set kun 1 gang om natten og kunne nemt sove 6-8 timer i træk uden at vågne (det var tider!). Han kommer i seng omkring klokken 20 og står op klokken 7. Han er nu den sidste halvanden måned begyndt at vågne oftere og har også sværere ved at falde i søvn selv om aftenen, som regel lykkedes det, men han ligger ofte vågen en halv time derinde, nogle gange falder han så i søvn selv med bamsen over hovedet efter han har ligget og leget med den, men nogle gange græder han fordi han har svært ved at falde i søvn selv og så må jeg tage ham op og gå lidt rundt med ham indtil han falder i søvn.
Men jeg vil sige at han generelt er god til selv at falde i søvn, når han har sin bamse og sut. Problemet er nu at han ofte kun sover til klokken 24/01-tiden og nogle gange vågner han herefter hver anden time. Nogle gange kan jeg nøjes med at putte sutten i munden på ham andre gange må jeg tage ham op og gå lidt rundt med ham inden han falder til ro og sover igen for jeg nægter altså at give ham mad hver anden time hele natten....Jeg ammer ham 2 gange om natten, det må være nok eftersom han får en del at spise om dagen, hvor han også gylper en del, hvilket han altid har gjort.
Min sundhedsplejerske mente at han havde brug for noget mere fast føde og at det var derfor han ikke sov godt hverken om natten eller om dagen, så siden han var 4 måneder har jeg givet ham noget om aftenen, først grød og senere mos med grøntsager. Men den mere faste føde har ikke hjulpet hverken på natten eller dagen og jeg er efterhånden ved at være rimelig smadret af kun at få 4-5 timers søvn hver nat, selvom jeg går i seng allerede ved 21-22-tiden.
Om dagen har han aldrig været særlig god til at sove. I perioder har han sovet 2-2½ time til formiddag og eftermiddag + en aftenlur på ½ time. Nogle enkelte dage indimellem er jeg heldig at han sover 2 timer i træk før han vågner, andre dage vågner han op hver halve time og græder og jeg må tage ham op og gå rundt med ham (jeg har prøvet at give ham sutten, men det hjælper ikke).
Det skal lige siges at han altid har haft svært ved at bøvse og selvom jeg går rundt med ham et kvarter efter måltidet er det ikke altid han bøvser og nogle gange bøvser han så 2 timer efter måltidet. Når han vågner om dagen og græder og jeg går rundt med ham ligger han og vrider sig og laver grimasser halvt i søvne som om der er noget der generer ham (måske luft i maven?, fordøjelsen?).
Han har haft lidt forstoppelse i forbindelse med overgangen til det lidt fastere føde, men jeg har givet ham sveskemos i en uge og det hjalp.
Min søns døgnrytme ser nogenlunde sådan ud:
7.00: Vågner, pludrer og er glad, bliver ammet.
8.30: Bliver ammet, jeg bøvser ham og putter ham i seng sammen med bamsen og sutten og synger en sang for ham, nogle gange falder han i søvn med det samme andre gange går der en halv time.
mellem 11.00-12.00: Vågner afhængig af om han har været vågen mange gange eller har sovet en hel lur.
mellem 11.30-12.00: Får grød med frugtmos (1-1½ dl) med lidt vand til.
mellem 13.00-13.30: Bliver ammet, bøvses af, lægges til at sove med bamse og sut, jeg synger en sang.
Sover til mellem 15.30 og 16.30 afhængig af hvor mange gange han vågner op i løbet af luren.
Mellem 15.30 og 16.30: Bliver ammet, bøvser af.
Tager sig et powernap på ca. ½ time mellem 17.00 og 18.00.
Får mos med grøntsager (ca. 1-1½ dl) og vand af kop mellem 18.00 og 18.30.
Bliver ammet, bøvset af og puttet ca. klokken 20.00 og falder som regel i søvn mellem 20.00 og 20.30.
Vågner et sted mellem klokken 24 og klokken 01. bliver ammet og vågner nogle gange hver anden time herefter, men kan også en enkelt gang imellem finde på at sove helt til klokken 2-3 stykker før han vågner første gang, men det er sjældent.
Jeg har prøvet at finde ud af om der er forskel på de dage han sover helt til klokken 2-3 stykker men jeg har ikke kunne finde nogen forskel, det virker ret tilfældigt.
Det skal lige nævnes at min søn fra han var ca 1 måned har sovet i et rum for sig selv, da han larmede meget om natten og vi derfor ikke kunne sove for det (luft i maven?)
Mit spørgsmål er så om grunden til de dårlige sovevaner er at han har luft i maven fordi han har svært ved at bøvse eller måske svært ved at fordøje maden? Giver jeg ham for meget mad? Jeg har prøvet at give ham lidt mindre mos til aften, hvilket blot resulterede i at han vågnede allerede klokken 23.30 første gang. Han har som sagt altid gylpet meget og når jeg ammer ham varer det som regel kun 5-10 min. før han er færdig og så gylper han alligevel.
Jeg havde lungebetændelse for en måned siden i en periode på en uge, hvor jeg fik pencillin og jeg ved godt det kan påvirke de små, men dette søvnmønster startede allerede en måned før det...
Det var en længere smøre, håber du kan finde hoved og hale i den. Har du har et forslag til hvad der er galt og hvad jeg kan gøre for at min søn og jeg selv sover bedre?
Med venlig hilsen
Oscars trætte mor