Brev:
Skemad og afføring
16. september 2006
Alder:
5 mdr.
Skemad og afføring
Hej Helen
Min dreng er nu 5 mdr. og han har i den sidste måneds tid fået lidt risgrød om formiddagen. I sidste uge begyndte jeg også at blande lidt frugtmos i grøden samt får han lidt grøntsagsmos om eftermiddagen. Sover ikke så meget om dagen, men tilgengæld sover han rigtig godt om natten, så det er super dejligt :)
Når han er en så dejlig nem dreng, så gør det heller ikke noget han har droppet hans eftermiddagslur :)
Vores dag ser således ud:
7.00 vågner - vi leger og griner i dobbeltsengen
8.00 ammes
10.00 evt. lille ammetår- formiddagslur 40 min.
12.00 risgrød 1/2 - 1 dl + lidt frugtmos + vand af sutteflaske
13.00 ammes - middagslur 40 min - 1 1/2 time max
17.00 ammes
18.30 grøntsagsmos ca. 40 gr. + vand af sutteflaske
20.15 ammes + puttes til at sove
03.00 ammes
Er det fint med mængden af grød/mos? Det er jo ham der bestemmer, hvor meget han vil spise, dog får han aldrig mere end 1 dl grød om dagen.. Er det nok med 5 amninger? Han vil ikke sutte mere.. Får ellers ca. 70 ml vand om dagen som han er rigtig glad for (nogen gange med kamille eller sukker).
Han har afføring hver 5. dag. Normalt kommer han fint af med det undtagen en gang for to uger siden. Jeg var nødt til at holde hans ben bøjede ind mod maven for at hjælpe ham med at presse og der kom en ordentig hård pølse :). Derfor gav jeg ham næste gang 6 ml Laktulose den 4. dag og der den 5. dag kom han igen fint af med afføringen.
Han er en MEGET glad dreng og virker ikke plaget af hård mave til daglig. Har du nogen gode råd til, hvordan vi kan undgå han får hård mave igen?
Har også overvejet at introducere (igen igen :)) mme fordi han skal passes om en måned, hvor jeg begynder at arbejde igen. Men bliver det ikke for hårdt for hans i forvejen sarte mave?
Forresten, 1 dl grød, betyder det 1 dl. kogt vand plus pulver?
Hvornår er det hans indtagelse af mælk reduceres. Får han stadig brug for 1/6 af sin kropsvægt når han er 6 mdr.? Skal jeg introducere kop allerede nu?
Mange mange tak for dit svar :)
Mange hilsner
Den glade mor Nela