Svar: 2 årig frisk om aftenen
16. oktober 2003
Alder:
2 år
I skal sørge for at skabe nogle gode vaner og genkendelige ritualer for jeres datter. Det vil ikke hjælpe noget at forhindre hende i at få middagslur, da det kun vil gøre hende overtræt og sværere at få til at sove. Derimod skal I give hende en ny vane.
Gør det samme hver aften, aften efter aften. Den faste rutine er alfa omega og børn elsker det de kender, det giver tryghed. Hvis jeres datter skal lære at sove afslappet og roligt, vil det derfor være godt at I bliver enige om hvornår hun puttes, hvordan, af hvem osv.
Skal hun f.eks have et bad om aftenen, eller en godnathistorie og hvor lang tid skal I bruge på at hun skal sove. Er det en godnathistorie på 5 eller 15 min og er det en bog eller tre små bøger osv osv. Det er meget vigtigt at I, når I er blevet enige om hvordan I vil gøre, så holder fast ved den fælles aftale. Hvis I har aftalt en bog, så er det en bog. Hvis I har aftalt at det er far der putter, så er det far og mor kommer ikke rendende osv.
Det kommer til at tage lidt tid (uger) at få hende ind i en fast rytme. Men hun vil lære at det er sådan vi gør og den faste forberedelse, det genkendelige ritual vil forberede hende på at nu skal hun sove og sådan er det.
Efter det genkendelige ritual, siger du godnat. Nogle børn har brug for at forældrene sidder ved sengekanten og holder i hånd, stryger over håret osv. og kan hurtigt falde i søvn på denne måde. Andre børn kan holde sig vågne i timer, for at man skal blive siddende og derfor er den løsning ikke altid god og man må derfor som forældre gå, når man har sagt godnat.
Hvis hun græder når du går, så er det fordi hun føler sig forladt. Hvis hun har en bamse eller andet hun er glad for, så lad hende sove med den. Den kan også være en af forældrenes bluser eller andet, som er trygt og rart. Hvis hun græder så vend tilbage til værelset og lad hende se at du er der, men sig godnat og gå igen, så hun lærer at nu skal hun sove. Vis hende med dit kropssprog at du er der og at hun trygt kan lægge sig til at sove.
Husk at hvis hun begynder at sove tidligere om aftenen, så er det ikke sikkert at hun fortsat sover til kl. 9 om morgenen. Det er jo en af fordelene ved at være forældre til et b-menneske:o)
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske