Svar: Dårlig soverytme
16. oktober 2003
Alder:
6 mdr.
Når et lille barn begynder at vågne hver anden time skal man altid undersøge om barnet er sygt. Et barn kan f.eks vågne hyppigt fordi det har smerter. Det kan være smerter i ørerne eller som du selv skriver på grund af tandfrembrud. Et barn med væske i mellemøret vil ofte være glad og tilfreds i oprejst stilling, men få ondt når det bliver lagt ned på grund af at trykket i øret øges i liggende stilling.
Ofte skyldes den afbrudte søvn dog en dårlig vane, som nok er opstået ved at man som de omsorgsfulde forældre har reageret på enhver lyd fra barnet. Du skriver selv at hun mangler sutten eller lige skal vugges lidt - det er blevet hendes vane. Hver gang hun taber sutten - så giver I hende den og I vugger hende.
Det er rigtigt at hun i en alder af 6 mdr. ikke behøver mælk om natten, men hun kan dog godt være tørstig og her kan I tilbyde hende lidt vand. Tilbyd hende det en enkelt gang eller to - ikke hver 2 time, så det bliver vanen!
Med hensyn til sutten så kan det være en fordel at trække en stofble igennem sutten, så holder den sutten lidt på plads og hun vil efterhånden kunne lære selv at finde den i søvne. Du skal dog ikke regne med at dette sker før hun er mere end 8-9 mdr. gammel. Derfor skal I gøre op med jer selv om I som forældre vil ligge med det ene ben ude af sengen, parat med sutten natten igennem, indtil hun selv kan tage den, eller om I skal bryde den vane.
Det kan være en fordel at I flytter jeres datter ind i eget værelse, hvis I har mulighed for det. Det at sove lidt væk fra hinanden er medvirkende til ikke at reagere på den mindste lyd.
I skal selvfølgelig være enige om, hvordan I som forældre vil reagere og hvordan I kan støtte hinanden. Og I skal vide at det er godt for både jer og jeres datter at få en sammenhængende søvn. Det er bestemt en god idé at arbejde mod dette.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske