Brev:
Lære at sige undskyld
18. marts 2026
Alder:
3 år, 1 mdr.
Lære at sige undskyld
Hej Helen
Jeg har lige et spørgsmål omkring det her med at sige undskyld.
Jeg har en dreng på lidt over 3 år, som jeg er i tvivl om, hvordan jeg bedst lærer at sige undskyld.
Han kan godt sige ordet "undskyld" og han gør det også nogle gange, hvis vi beder ham om det, men det virker ofte lidt tomt og som om, han siger det for bare at komme videre. Nogle gange nægter han helt, især hvis han er vred eller frustreret.
Forleden var vi til familiefest, hvor han slog sin fætter. De var kommet op at skændes om en bil. Jeg sagde, at han skulle sige undskyld, men han ville ikke, og blev bare endnu mere vred. Jeg må indrømme, at jeg både syntes det var lidt flovt overfor familien og jeg blev meget i tvivl om, hvad jeg skulle gøre i situationen? Skal jeg insistere - jeg kan jo ikke få ham til at sige noget, han nægter at sige?
Jeg kan også mærke på mig selv, at jeg nogle gange bliver lidt i tvivl om han forstår, hvorfor man siger undskyld. For når han f.eks. slår og så siger undskyld, betyder det så, at alt bare er godt igen? Jeg vil jo gerne lære ham, at man ikke bare kan nulstille det hele med et ord. Altså han skal jo gerne lære, at man ikke bare kan slå eller opføre sig som man synes, og så er alt godt, hvis bare man siger undskyld.
Så hvordan lærer jeg ham at sige undskyld, når det er vigtigt, at han siger det?
Håber du forstår, hvad jeg mener.
På forhånd tak,
Mor