Svar: Ang. Første lægeundersøgelse
Hej med dig
Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du er begyndt at høre min graviditetspodcast:)
Første graviditetsundersøgelse laves de fleste steder af egen læge, men i dit lægehus har de tilsyneladende besluttet, at den undersøgelse godt kan laves af jordmoder og SOSU-assistent - og det tænker jeg er okay :)
Undersøgelsen består af en samtale, hvor I vil tale om graviditeten, hvilke undersøgelser du skal til, blodprøver, scanninger og lignende. Du vil også blive vejledt i vitaminer, mineraler, medicin, og I vil også tale om dit arbejde, og om der er særlige hensyn, som skal tages her. Har I arvelige sygdomme i familien, kan det også være et emne, som du bør nævne. Ofte vil man også drøfte, hvor du ønsker at føde - på sygehuset, på en fødeklinik eller hjemme (og jeg tænker faktisk, at en jordmoder måske er meget god at tale med her:))
Derudover så skal du:
- Have målt dit blodtryk
- Vejes og evt. højdemåles
- Have taget en blodprøve
- Aflevere en urinprøve
Du vil få udleveret en vandrejournal, som er det stykke papir, der følger dig hele graviditeten igennem, og som skal medbringes til alle fremtidige undersøgelser. På ...
... vandrejournalen vil også stå din beregnede terminsdato - altså hvornår man regner med, at barnet bliver født. Denne dato kan dog ændre sig, når du bliver scannet senere hen.
Din partner må gerne deltage, hvis du har en partner. Det kan være rart, at I begge hører, hvad der bliver talte om :)
Det er også en god idé, at du skriver dine spørgsmål ned, så du husker at spørge om det hele...
Nogle gange vil man lave en gynækologisk undersøgelse, men det er ikke altid. Nogle gange vælger man blot at lave en graviditetstest, ligesom du også selv har gjort hjemme.
Næste lægeundersøgelse ligger ofte omkring uge 25 og uge 32. Og så skal du også have taget en doubletest (blodprøve) enten hos egen læge eller på et laboratorium. Den skal tages, når du er mellem 8 uger + 0 dage og 13 uger + 6 dage - bedst omkring uge 9-10. Doubletesten skal tages før nakkefoldsskanningen, og så sammenholder man blodprøven sammen med skanningen. Men det vil du også tale med dem om, når du er til første graviditetsundersøgelse.
Det er rigtig godt, at du nu har fået en tid, og du skal glæde dig til at det hele stille og roligt kører... :)
Knus herfra :) Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Viden om børn:
Sygt barn
Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.
Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.
Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...
Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI
Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.
Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.
- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen!
Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!
Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".
Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.
Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.
Venlig hilsen
Helt Utrolig Lettet




