Svar: Manglende fokus
Kære M og C
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng :) Velkommen til - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Normalt siger man, at børn under skolealder (6 år) kun kan holde fokus i ca. 5 minutter af gangen, hvis de skal koncentrere sig om noget, som de ikke selv har bestemt. Og at jeres dreng i en alder af 2.5 år stadig har svært ved at sidde stille og koncentrerer sig om noget i længere tid, tænker jeg derfor er normalt.
Det er dog også sådan, at hvis børn selv går igang med en aktivitet, så kan de koncentrere sig i længere tid. Hvis han selv får øje på kassen med legetøj og begynder at tømme dem, finder noget, som han gerne vil lege med - så kan han pludselig koncentere sig om dette i længere tid. Det samme gælder f.eks. skærme, som fanger deres interesse med lys og lyd - her kan børn ofte også sidde i måske 30 minutter, fordi de fascineres af skærmen.
Evnen til at koncentrere sig om noget, som ikke er selvvalgt, er derfor noget som børn skal lære, og som de skal støttes i, og det er sandsynligvis derfor, at vuggestuens personale har sagt til jer, at det vil være rigtig godt, at I hjælper ham med at holde fokus og gøre ting færdigt, som han/I er gået igang med. Det er dog helt naturligt, at det vil tage tid for ham, og at han som sagt ikke kan det i længere tid, når han ikke er ældre end han er.
I nævner lidt forskellige eksempler - blandt andet, at han kan fortælle, at han gerne vil tegne eller han kan hive togbanen frem eller råbe "kom med", fordi I skal ind og hoppe i sengen.. Og I skal her overveje, om lysten udspringer fra ham eller om det er udløst af, at I spørger ham, hvad I skal lege. Hvis I spørger "skal vi tegne", så vil han sige ja og synes, at det er en fin ide, men han er ikke oprigtigt interesseret og mister derfor naturligt fokus. Hoppe i sengen vil han måske kunne gøre i længere tid, fordi han selv har en indre lyst til at gøre dette.
I nævner også, at "han får lov til at hjælpe med madlavning, rengøring osv. – hvilket han faktisk også selv opsøger. Specielt når I laver mad, kommer han ofte løbende og spørger om han må være med". Her er der tale om en indre motivation, en indre lyst - det er noget han rigtig gerne vil, og jeg tænker, at det ofte også betyder, at han så har lettere ved at koncentrere sig. Han kan godt holde fokus på deltagelse i madlavningen i længere tid end han f.eks. kan, hvis I foreslår at tegne eller lege med tog...?
For at vurdere hans evne til at koncentrere sig, skal I derfor også vurdere, hvordan I får startet en leg, hvad der udløser legen og dermed interessen for legen.
Derudover er det naturligvis rigtig godt, at I forsøger at holde fast i fokus, når I har besluttet jer for at gøre noget sammen. Hvis I ...
... f.eks. skal tegne, og I finder tusser, farver og papir frem, så er det vigtigt, at I fanger hans interesse og gør det ekstra interessant at tegne og male. Der er rigtig mange ting, som I kan tale om, når det handler om at tegne og male - I kan tale om farverne, I kan tegne forskellige dyr, huse, mennesker, I kan lære ham om former og figurer, I kan tegne og samtidig digte en historie, så det bliver til en slags "jeg tegner og fortæller tid" - som det lyder som om at han faktisk vil nyde. Han er rigtig godt med sprogligt og viser også allerede fantasi og fortæller selv gerne historier, så ved at bruge dette i tegningen kan I hjælpe ham til at koncentere sig i længere tid og dermed blive siddende ved "tegnebordet" i længere tid.
Det kan altså ikke forventes, at han vil sidde og koncentrere sig om at tegne imens I sidder ved siden af og tegnet noget andet eller måske laver noget helt andet. Det er vigtigt, at I hjælper ham med at holde koncentrationen og fokus, så han på den måde gradvist lærer at kunne fordybe sig lidt mere.
I kan også støtte ham i at lege rollelege ved at lave aftaler med andre børn (naturligt svært i disse coronatider) men så kan I øve det lidt derhjemme. Det kan f.eks. være at lege med køkken og lave restaurant - hvor I leger, at I kokkererer og serverer kaffe og mad for hinanden. Det kan også være en måde at lære ham at fordybe sig lidt i en leg og samtidig få lidt forståelse for de rollelege, som de andre børn i vuggestuen (og senere børnehaven) leger.
I kan også støtte ham ved generelt at hjælpe ham med at holde koncentration og fokus i forskellige hverdagssituationer. Jeg ved ikke, hvordan I generelt opdrager og hvilke regler I har, men det kunne feks. være, når I handler og står i køen for at betale, og han vil løbe rundt, så kan I tage ham i hånden og sige "kom vi skal lige stå her og vente på at det bliver vores tur". Det gælder, når I spiser aftensmad, hvor han naturligt selv kravler op på sin stol og sætter sig til rette, skal lære at vente på at maden bliver serveret, skal koncentrere sig om at spise maden - og på den måde lærer, at man sidder ved bordet, når man spiser. Han kan altså ikke løbe rundt, når det er spisetid, men hjælpes netop med at sidde ned og nyde maden... Når han er færdig med at spise må han naturligvis gerne gå fra bordet, men det er generelt en god idé at have en regel om, at når vi spiser, så sidder vi ved bordet og koncentrerer os om maden og om hinanden, taler om dagen, hygger os sammen. Situationer som denne giver ham således også en naturlig bevidsthed om at man nogle gange skal sidde stille og blive siddende og at man ikke bare kan løbe fra det ene til det andet... :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Pas godt på babynumsen i sommervarmen
Varme sommerdage er dejlige, men de kan hurtigt genere de små babynumser. Varme, fugt og friktion er desværre en sikker opskrift på en rød og irriteret hud under bleen.
For at bevare en normal og sund hud i bleområdet, er det vigtigt at tænke daglig forebyggelse ved bleskift. ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
8. juli 2025 | Opdragelse | 15 mdr.
Indkøring i dagpleje - 15 mdr.
Kære Helen Min søn på 15 måneder er for en uge siden startet i dagpleje....
5. juli 2025 | Opdragelse | 15 mdr.
Hej Helen Jeg har et helt konkret problem herhjemme lige nu, og det er at...
18. juni 2025 | Opdragelse | 13 mdr.
Vil ikke spise (selv), sidde i højstol eller i bad
Kære Helen, Vi har lidt forskellige udfordringer som vi har forsøgt at...
17. juni 2025 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Kære Helen Der har nu været en lang periode hvor min datter på 3 år og søn...
9. juni 2025 | Opdragelse | 16 mdr.
Kære Helen Min mand har fået nyt job og skal arbejde på turnus (14 dage ude...
Viden om børn:
Ører - øreproblemer hos baby og børn
Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.
Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...
Slik
Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.
Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.
Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.
Ifølge...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...