Annonce

Annonce

Svar: Manglende fokus


18. februar 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære M og C

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng :) Velkommen til - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.

Normalt siger man, at børn under skolealder (6 år) kun kan holde fokus i ca. 5 minutter af gangen, hvis de skal koncentrere sig om noget, som de ikke selv har bestemt. Og at jeres dreng i en alder af 2.5 år stadig har svært ved at sidde stille og koncentrerer sig om noget i længere tid, tænker jeg derfor er normalt.

Det er dog også sådan, at hvis børn selv går igang med en aktivitet, så kan de koncentrere sig i længere tid. Hvis han selv får øje på kassen med legetøj og begynder at tømme dem, finder noget, som han gerne vil lege med - så kan han pludselig koncentere sig om dette i længere tid. Det samme gælder f.eks. skærme, som fanger deres interesse med lys og lyd - her kan børn ofte også sidde i måske 30 minutter, fordi de fascineres af skærmen.

Evnen til at koncentrere sig om noget, som ikke er selvvalgt, er derfor noget som børn skal lære, og som de skal støttes i, og det er sandsynligvis derfor, at vuggestuens personale har sagt til jer, at det vil være rigtig godt, at I hjælper ham med at holde fokus og gøre ting færdigt, som han/I er gået igang med. Det er dog helt naturligt, at det vil tage tid for ham, og at han som sagt ikke kan det i længere tid, når han ikke er ældre end han er.

I nævner lidt forskellige eksempler - blandt andet, at han kan fortælle, at han gerne vil tegne eller han kan hive togbanen frem eller råbe "kom med", fordi I skal ind og hoppe i sengen.. Og I skal her overveje, om lysten udspringer fra ham eller om det er udløst af, at I spørger ham, hvad I skal lege. Hvis I spørger "skal vi tegne", så vil han sige ja og synes, at det er en fin ide, men han er ikke oprigtigt interesseret og mister derfor naturligt fokus. Hoppe i sengen vil han måske kunne gøre i længere tid, fordi han selv har en indre lyst til at gøre dette.

I nævner også, at "han får lov til at hjælpe med madlavning, rengøring osv. – hvilket han faktisk også selv opsøger. Specielt når I laver mad, kommer han ofte løbende og spørger om han må være med". Her er der tale om en indre motivation, en indre lyst - det er noget han rigtig gerne vil, og jeg tænker, at det ofte også betyder, at han så har lettere ved at koncentrere sig. Han kan godt holde fokus på deltagelse i madlavningen i længere tid end han f.eks. kan, hvis I foreslår at tegne eller lege med tog...?

For at vurdere hans evne til at koncentrere sig, skal I derfor også vurdere, hvordan I får startet en leg, hvad der udløser legen og dermed interessen for legen.

Derudover er det naturligvis rigtig godt, at I forsøger at holde fast i fokus, når I har besluttet jer for at gøre noget sammen. Hvis I ...


Annonce

... f.eks. skal tegne, og I finder tusser, farver og papir frem, så er det vigtigt, at I fanger hans interesse og gør det ekstra interessant at tegne og male. Der er rigtig mange ting, som I kan tale om, når det handler om at tegne og male - I kan tale om farverne, I kan tegne forskellige dyr, huse, mennesker, I kan lære ham om former og figurer, I kan tegne og samtidig digte en historie, så det bliver til en slags "jeg tegner og fortæller tid" - som det lyder som om at han faktisk vil nyde. Han er rigtig godt med sprogligt og viser også allerede fantasi og fortæller selv gerne historier, så ved at bruge dette i tegningen kan I hjælpe ham til at koncentere sig i længere tid og dermed blive siddende ved "tegnebordet" i længere tid.

Det kan altså ikke forventes, at han vil sidde og koncentrere sig om at tegne imens I sidder ved siden af og tegnet noget andet eller måske laver noget helt andet. Det er vigtigt, at I hjælper ham med at holde koncentrationen og fokus, så han på den måde gradvist lærer at kunne fordybe sig lidt mere.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I kan også støtte ham i at lege rollelege ved at lave aftaler med andre børn (naturligt svært i disse coronatider) men så kan I øve det lidt derhjemme. Det kan f.eks. være at lege med køkken og lave restaurant - hvor I leger, at I kokkererer og serverer kaffe og mad for hinanden. Det kan også være en måde at lære ham at fordybe sig lidt i en leg og samtidig få lidt forståelse for de rollelege, som de andre børn i vuggestuen (og senere børnehaven) leger.

I kan også støtte ham ved generelt at hjælpe ham med at holde koncentration og fokus i forskellige hverdagssituationer. Jeg ved ikke, hvordan I generelt opdrager og hvilke regler I har, men det kunne feks. være, når I handler og står i køen for at betale, og han vil løbe rundt, så kan I tage ham i hånden og sige "kom vi skal lige stå her og vente på at det bliver vores tur". Det gælder, når I spiser aftensmad, hvor han naturligt selv kravler op på sin stol og sætter sig til rette, skal lære at vente på at maden bliver serveret, skal koncentrere sig om at spise maden - og på den måde lærer, at man sidder ved bordet, når man spiser. Han kan altså ikke løbe rundt, når det er spisetid, men hjælpes netop med at sidde ned og nyde maden... Når han er færdig med at spise må han naturligvis gerne gå fra bordet, men det er generelt en god idé at have en regel om, at når vi spiser, så sidder vi ved bordet og koncentrerer os om maden og om hinanden, taler om dagen, hygger os sammen. Situationer som denne giver ham således også en naturlig bevidsthed om at man nogle gange skal sidde stille og blive siddende og at man ikke bare kan løbe fra det ene til det andet... :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Sådan forebygger du bleudslæt

Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift

Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

4. november 2025 | Opdragelse | 15 mdr.

Opbrugt efter vuggestue

Kære Helen. Vores datter er nu 15 måneder og har snart gået i vuggestue i 3...

Læs hele brevet og Helens svar


21. oktober 2025 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Nedsmeltninger og trods

Kære Helen Vi oplever mange nedsmeltninger hos vores datter på 2 år og 4...

Læs hele brevet og Helens svar


18. oktober 2025 | Opdragelse | 20 mdr.

Lur og temperament udfordringer

Kære Helen, Jeg skriver til dig fordi jeg oplever et par udfordringer med...

Læs hele brevet og Helens svar


13. oktober 2025 | Opdragelse | 3 år, 2 mdr.

Voldsom separationsangst

Kære Helen. Vi har storesøster på snart 5 år og tvillinger (pige+dreng) på 3...

Læs hele brevet og Helens svar


22. september 2025 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Afhængig af sut - 3 år, 7 mdr.

Kære Helen Jeg har spurgt før angående brug af sut, men jeg har brug for...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger


Annonce