Manglende fokus

18. februar 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Manglende fokus

Hej Helen

Vi skriver til dig angående vores søn på 2,5 år.

Vi oplever ”store problemer” i forhold til hans manglende evne til at holde fokus på det han er i gang med. I så høj grad nu, at pædagogerne oplever at det går ud over hans sociale liv i vuggestuen med de andre børn. De fortæller at når han er gået i gang med noget, er han MEGET hurtig videre til det næste. De andre børn kan ikke forstår når de leger med ham, at han pludselig bryder ud af legen efter kort tid, og så er videre i en ny leg. Han bryder også ind i de andre børns lege lige pludselig, hvilket forvirrer dem. Pædagogerne oplever også, at når der er meget larm, eller legene bliver lidt for vilde, så løber han væk og gemmer sig.

Vi genkender selv i høj grad det med manglende fokus, i en sådan grad at vi selv nogen gange bliver utrolig frustrerede derhjemme når vi leger med ham. Han kan fortælle at han gerne vil tegne, så finder vi malebøger og tuscher frem, men efter få sekunder løber han pludselig over til skabet med sæbeboblerne, for så vil han det i stedet. Han kan hive togbanen frem, og så sætter vi os sammen med ham for at lege, hvorefter han råber ”kom med”, og så skal vi pludselig ind og hoppe i sengen i stedet.

Efter opfordring fra pædagogerne forsøger vi, at holde fast i at han skal gøre det færdig han er begyndt på, men det ender ofte ud med at han begynder at græde, fordi vi ikke vil gå med ham til det næste.

Vi har nu forsøgt at begrænse hans udvalg af legetøj, så der ikke står for meget fremme som kan distrahere.

Om vores dreng kan vi fortælle, at han er en utrolig kvik dreng. Han har et helt utroligt stort ...

Annonce

... ordforråd hans alder taget i betragtning. Han er viljestærk, stædig og er ikke bange for at sige sin mening. Han har en utrolig fantasi, og kan fortælle massere historier om at rejse til månen, om spøgelser og lignende. Han er meget sensitiv for høje lyde. Han elsker at give og få kram – hvilket han får i rigelige mængder.

Som forældre har vi altid haft stor fokus på hans trivsel. Vi har læst massere af bøger om børneopdragelse. Vi siger sjældent nej til ham når han spørger om vi skal lege. Vi samsover, da det efter sigende skulle berolige nervesystemet og give massere af tryghed. Vi bruger gerne 30-60 min. om aftenen på at putte ham, hvor vi læser bøger og synger sange. Vi har aldrig forladt ham før han er faldet i søvn trygt ved siden af os. Andre fortæller os, at vi er der for meget for ham, og at de aldrig har oplevet nogen lege så med deres barn som vi gør. Det skal dog ikke misforstås som om, at vi ikke sætter grænser for ham – vi sætter grænser der hvor det giver mening for os som familie. Vi forsøger ligeledes at begrænse hans skærmtid. Han får lov til at hjælpe med madlavning, rengøring osv. – hvilket han faktisk også selv opsøger. Specielt når vi laver mad, kommer han ofte løbende og spørger om han må være med.

Har du nogen gode råd til hvordan vi kan hjælpe ham? Han starter børnehave til sommer, hvor der jo ikke er lige så mange pædagoger til at hjælpe ham med det sociale. Hvad med skolestart? Han kommer til at have store problemer, hvis han ikke kan holde fokus. Vores største frygt er at han kommer til at lide mange nederlag rent socialt, og får svært at holde venskaber.

Venlig hilsen
M og C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.