Svar: Motorisk og mental stimulering
Kære Katrine
Tak for dit brev og fine præcise spørgsmål :)
Motorisk stimulering dækker over kropslig stimulering. Det vil sige hjælpe barnet med at bevæge sig, bruge sin krop, trille, dreje, sparke, hoppe osv.
Mental stimulering dækker over samspillet med omgivelserne. Det vil sige pludren med dig, sikker blik-kontakt, aktivt brug af smil, kropskontakt og nærhed, se på dig, se på omgivelserne osv.
Men de to ting hænger naturligt sammen :)
Med den alder din datter har nu, så vil det være rigtig godt, at du stadig ligger hende på maven så meget som muligt. Udviklingen frem mod at krybe, kravle, sidde osv. foregår fra maveliggende stilling, og hun bør lægges på maven flere gange dagligt. Og så må du meget gerne lave bevægelege og øvelser med hende:
- Læg hende på ryggen og cykle med benene, imens du f.eks. "synger hjulene på bussen". Du hjælper hende med at bruge sig selv motorisk, når du cykler med hendes ben osv. samtidig med, at du med sang og mimik også stimulerer hende mentalt.
- Læg hende på ryggen, grib om hendes hænder og håndled og lad hende selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå. Igen støtter du hendes motoriske udvikling, og når det lykkes, så kan I med blik-kontakt og samspil dele glæden ved at opleve sin egen krop, og det hun kan.
- Læg hende på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hendes hofte og knæ og lad hendes underkrop rulle fra side til side. Tal samtidig stille og roligt, sæt ord på det I gør eller hvordan du tænker, at det føles, eller de signaler hun sender. Så hun igen både stimuleres motorisk og også oplever gensidig pludren med dig.
- Læg hende på maven og hjælp hende med at trille fra maven og om på siden og derfra videre om på ryggen. Læg hende evt. foran et stort spejl, så hun kan se sig selv og dig i spejlet ...
... og bliver motiveret til at strække sig op. I starten vil hun ligge på albuerne og til sidst komme op i strakt arm og derfra finde ud af at trille...
- Hjælp hende med at række efter noget legetøj. Sæt ord på, bevæg legetøj, rangler eller lignende, så hun kan høre det, se efter det, orientere sig efter det. De forskellige farver, former, mønstre, lyde stimulerer hende og giver hende mange forskellige indtryk - sanserne på virker både kroppen og hjernen.
- Lad hende holde rangler og andre ting i hånden, så hun mærker forskellige former og materialer, måske oplever at det giver lyd, når hun ryster det. Hæng ting op, som hun kan kikke efter og forsøge at få fat i - evt. putte i munden, når det lykkes at nå det...
- Syng sange med fagter som "lille Peter Edderkop", hvor du med dine fingre viser, hvordan regnen falder, Peter klatrer osv. og hun kan stille og roligt hen af vejen begynde at efterligne din bevægelser.
- Bær hende på din arm og lad hende mærke og fornemme rummet I er i, se efter lyd og lys, sæt ord på, hvad det er I oplever sammen. Udnyt hendes lyst til at pludre mere og mere og giv hende tid til at svare.
Det er rigtig fint med salmesang og stimulastik :) Babysvømning eller et bad kan også give god stimulation motorisk og mentalt. Vandet hjælper hende med at bruge sig selv og sin krop - der er masser af bevægemulighed og dermed også bevægeglæde i vand - og samtidig er der masser af sansestimulering - både at mærke vandet på kroppen, de forskellige lyde vandet og omgivelserne giver, det ofte skarpe lys osv. Det kan nogle gange godt være overvældende i starten, men kan være rigtig god stimulation både motorisk og mentalt :)
Motorisk og mental stimulering er, som du skriver, derfor øvelser, leg, snak, sang mv.
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. december 2025 | Udvikling | 1 mdr.
Hej Helen Tak for sidste svar! Min dreng på 5 uger er pludselig begyndt...
27. november 2025 | Udvikling | 7 mdr.
7.5 måneder datter meget knyttet til mig
Kære Helen, Det kunne være rart med rådgivning vedr. min datters adfærd....
30. oktober 2025 | Udvikling | 12 mdr.
Hej Helen. Jeg har i et langt stykke tid været i tvivl om min søn adskiller...
27. oktober 2025 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Tak for dig og alle dine svar:) Min datter er nu blevet 8...
5. september 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Sproglig udvikling - pege og sige ord
Hej Helen. Min søn på 11 måneder, hverken peger eller siger ord. Jeg er i...
Viden om børn:
Tidlig født
Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.
Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.
Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.
Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...
Spinat
Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.
Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.
Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.







