Svar: Hvad skal 4 årig kunne tegne?
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det man gør meget, bliver man god til - så hvis man spiller meget bold, så bliver man god til at spille bold, hvis man cykler meget, så bliver man god til at cykle - og hvis man tegner meget, så bliver man god til at tegne...
Og nogle børn tegner rigtig meget. De begynder allerede i 2 års alderen, synes det er spændende at tegne med både blyanter, fingerfarver osv. Og andre børn har slet ikke interesse for at tegne i denne alder...
Når børn begynder at tegne, så vil deres tegne ofte være en fortælling. Det du ser ligner mest "prikker", "søgræs" og "kruseduller", men ofte vil barnet godt kunne sætte lidt ord på, hvad tegningen viser - og det vil ofte være nogle af de følelser og oplevelser, som barnet har.
Stille og roligt vil tegningerne begynde at tage mere form. Et barn på 3 år vil ofte kunne tegne en person - eller måske snarere hovedet på en person. Ofte er det netop personer, som børn tegner først - og ofte vil hovedet være meget stort, fordi barnet netop har fokus på hovedet. Arme og ben sættes ofte diskrete på hovedet og barnet er i starten ikke bevidst om at tegne krop, arme og ben.
I 4 års alderen vil de fleste børn begynde at tegne flere detaljer, så man kan se, at et menneske netop har både hoved, krop, arme, ben, fødder og sågar fingre - der er ikke nødvendigvis 5 fingre (streger) på hver hånd, men barnet har en fornemmelse for at tegne fingre, og at fingrene skal være der.
Når barnet bliver 5-6 år, så udvikles tegningen mere. Der kommer flere og flere deltager med og ofte vil man kunne se, at barnet begynder at tegne perspektiv. Altså en fornemmelse for at huset, bilen, blomsterne skal være nederst i tegningen og himlen, skyerne og solen skal være øverst på tegningen.
Hvis du gerne vil støtte din dreng i at tegne, så kan du hjælpe ham ved, at du tegner cirkler, firkanter osv. og fortæller ham, hvad det er, du tegner. Du kan med fordel starte med at tegne en rund cirkel og lave den til et ansigt... Du kan også bruge de tegninger han laver, se på hans kruseduller, måske finde en cirkel i dem og lave det til et ansigt.
Det er vigtigt, at du ikke kritiserer ham, men opmuntrer ham til at forsøge sig. Tal med ham, om det han tegner - ikke rose hans kruseduller, men i stedet tale med ham om, hvilke farver han har valgt, hvorfor han netop har valgt disse farver osv. Ligesom du kan tale med ham om, hvad han selv oplever, at han har tegnet, hvad han vil fortælle med sin tegning. Hvis du vil styrke hans kreativitet, så er det vigtigt, at du ikke tænker, at du skal lære ham en præcis tegneteknik, men i stedet forsøger at tage udgangspunkt i det han tegner, og der hvor hans lyst virker til at være :)
Du kan også med fordel lade ham tegne med andet end farver og tusser. Du kan f.eks. bruge vandfarver eller købe akrylfarver. I kan tegne/male på papir, ...
... lærreder, sten som I finder i naturen osv. Og I kan også komme glitter, perler og lignende på de billeder I laver. Det kan være en god idé at kikke i Søstrene Grene eller i Tiger, så det ikke bliver for dyrt :)
At kunne tegne og senere kunne skrive bogstaver er en gradvis udvikling af barnets håndmotorisk - både grovmotorisk og finmortorisk. Det kræver, at barnet er i stand til at holde på en blyant, når det skal skrive bogstaver - og det sker naturligt i takt med at barnet øver sig, men det er også en fysiologisk proces. Det 3-4 årige barn bruger ofte det man kalder for"fingerspidsgreb" eller "penselgreb". Det betyder, at barnet holder blyanten med fingerspidserne eller kun med tommel- og pegefinger, altså holder på en blyant, mere som man holder, når man maler. Barnets håndstiling er proneret, så barnet holder blyanten med håndryggen opad.
Stille og roligt begynder barnet at dreje i hånden og får det man kalder supineret håndstilling, og barnet begynder at bruge det, der kaldes tommelkløftgreb. Det betyder, at barnet nu holder blyanten mellem tommel og pegefinger. Barnet holder ofte højt på blyanten.
I 4-5 års alderen, begynder barnet at bruge tommelkløftgrebet helt, når det tegner. Gradvist flytter barnet sin hånd, så fra at have holdt højt på blyanten, så begynder barnet nu at holde tættere på blyantens spids, tættere på papiret. Man kalder dette for "det lave tommelkløftgreb".
Barnet begynder at slappe mere af i sin skulder, albuen holdes tættere til kroppen, og barnets hånd kommer naturligt til at ligge og hvile på bordet, når barnet tegner.
I 5-6 års alderen, så begynder barnet at bevæge blyanten, når det tegner. De store armbevægelser er betydeligt mindre i denne alder, og barnets håndbevægelser udvikles. Håndens stilling nærner sig det man kalder halvsupineret greb, som er det vi voksne bruger, når vi tegner. Dette giver barnet mulighed for at nuancere og variere de bevægelser, som fingrene laver...
Først i 6-7 års alderen begynder barnet at holde på blyanten som vi voksne og hvis barnet har svært ved det i denne aller, så vil der i skolen ofte være fokus på at lære barnet den rette håndstilling.
Mit råd vil være, at du ikke "træner" din dreng, men forsøger at gøre det at tegne til noget hyggeligt og sjovt. Det er ikke vigtigt lige nu, om han tegner på den rigtige måde, tegner inden for stregerne osv. Det vigtige er, at han finder ud af, at det kan være sjovt at tegne og have en blyant, en pensel osv i hånden. Og tal så med ham om det han tegner, hvad det forestiller, hvad der er med, hvorfor og hvorfor ikke... Tegn sammen med ham og vær opmærksom på, at tegninger ikke behøver være som virkeligheden er - en bil kan måske godt flyve på himlen... og så kan I tale om det :)
Læs også meget gerne min artikel "Hjælp dit barn til at tegne", som ligger i min artikelside her på hjemmesiden - den er fra 1. november 2017 :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Pas på din babys sarte hud
Sådan undgår du unødig kemi på puslepladsen
Som forælder vil man altid gøre det bedste for sit barn – også når det kommer til pleje af den særligt sarte babyhud. Men det kan være forvirrende og svært at finde rundt i, hvad der er sundt for huden og sikkert at bruge. Ved at vælge produkter, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
5. september 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Sproglig udvikling - pege og sige ord
Hej Helen. Min søn på 11 måneder, hverken peger eller siger ord. Jeg er i...
1. september 2025 | Udvikling | 15 mdr.
Ny i vuggestue og tandfrembrud
Kære Helen, Vores søn på 15 måneder startede i vuggestue i sidste uge. Vi...
21. august 2025 | Udvikling | 3 år
Kære Helen, Jeg skrev til dig for ikke så længe siden om vores dreng J på...
10. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen. Tak for alt din hjælp. Jeg har et spørgsmål vedrørende mit...
9. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen . Mit barn er 18 mdr. hun leger rigtig fint. Hun kan også...
Viden om børn:
Barneseng
Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.
Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.
Den...
Rød numse
De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.
For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.
Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.