Annonce

Annonce

Brev:

Fra mors seng til juniorseng


31. januar 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Fra mors seng til juniorseng

Kære Helen

Det er snart længe siden jeg sidst har haft brug for lidt sparring, men nu er jeg her igen.

Min dreng er nu 2 år og 7 mdr. Han trives og vokser og er generelt set en glad dreng. Han går i dagpleje, hvor børnegruppen har været den samme i et års tid, og han er glad for de andre børn, dagplejemor og for at være der. Sprogligt er han langt fremme - fysisk er han mere forsigtig. Han bruger stadig sut og ble og nægter potte eller toilet.

I den sidste tid har han været meget far-glad, og selvom det er dejligt, at de har et godt bånd, så har det været svært for mig, at jeg blev afvist (og slået) meget hvis jeg vil hjælpe ham. Samtidig er han en dreng med et stort temperament - som mig - og det har også givet lidt gnidninger. Den sidste måned synes jeg dog, at jeg har arbejdet meget med at udvise større tålmodighed, og det er lykkes rigtig godt.

Dog har vi to problemer lige for tiden, så jeg har brug for lidt sparring for at kunne løse op for: Samsovning, der ikke fungerer og putning, der trækker tænder ud.

Han er altid blevet puttet i sin egen seng (og har altid bedst kunnet falde i søvn hvis vi ikke var i lokalet). Han er ofte kommet over i min seng i nattens løb hvis han er vågnet, både da ham ammede, men også efterfølgende. Og det har været helt OK. Men siden han i december var syg med hoste, hvor han vågnede af at han kastede op, har han nægtet at være i sin tremmeseng. Så han er blevet puttet i minside af sengen og har sovet der hele natten. Men nu sover han bare SÅ uroligt, og vores seng er ikke ret stor (og vi kan ikke skifte den ud til en større lige nu). Vi vækker hinanden fordi han fx. får sparket mig (hårdt) i hoved, nyrer, mave osv., med det resultat at jeg vågner med et spjæt og et udråb, der gør at han vågner og bliver forskrækket. Det er i ren refleks jeg vågner, og ofte opdager jeg det ikke før min kæreste siger det - det må være nærmest i søvne.

Putning er det kun mig der duer til (med mindre han er alene hjemme med far, så duer han også). Og her syne jeg det er stukket lidt af for mig. Dels har jeg været lidt for eftergivende med antallet af bøger (nok fordi det har været så hyggeligt at ligge og læse med ham når nu han ellers ikke gider mig resten af dagen, når far er der:o)). Nu er vi oppe på at læse 4-5 stykker, og det tager alt for lang tid. Jeg har svært ved at finde den gode måde at skære antallet ned på, det er jo mig selv der har skabt problemet. Men ned skal det i hvert fald.

Derudover vil han ikke have at jeg forlader lokalet. Som skrevet har han ellers altid faldet i søvn selv, og haft svært ved at falde i søvn når jeg var der. Han ...


Annonce

... ligger da også ofte vågen indtil kl. er 21.30, mens jeg ligger musestille ved siden af, og syder af utålmodighed efter at slippe ud af lokalet (jeg duer ikke til at ligge stille i et mørkt rum i 1-1½ time uden at foretage mig noget om helst, og jeg ved jo også at der venter praktiske opgaver nedenunder). Jeg føler mig fanget og kan ikke finde vejen ud.

I starten da han blev puttet i vores seng, var det fint at jeg puttede ved ham i fem minutter, og så kunne jeg sige at jeg lige skulle ned og tisse eller ind og hjælpe far med noget inde på kontoret og kom igen lige omlidt, og så var han faldet i søvn når jeg kom tilbage. Men nu skal jeg bare ligge musestille ved siden af ham.
Det går bare ikke.

Jeg har overvejet to ting:

1) Juniorseng: Jeg tænker at plante ideen om en juniorseng - en sej seng til store drenge, men nyt sengetøj med yndlingsheltene fra Paw Patrole eller lign. Tage ham med ud og købe den og gøre det til en sjov og spændende ting. Sengen skulle stå ved siden af vores seng.

2) Strygetøjsmetoden: Jeg savner bare inspiration til hvad jeg kan lave. Strygning er ikke noget vi rigtig bruger herhjemme, andet end til konfirmation eller bryllup - vi går bare ikke rigtig i tøj der skal stryges. Derudover, så har vi slet ikke tøj i soveværelse eller børeværelset på 1. salen, men i et garderobeværelse i stueetagen i den anden ende af huset. Og til sidst har jeg slet ikke hver dag vasketøj der skal ordnes. Jeg kan heller ikke rigtig stå og lave noget praktisk udenfor døren hvor han kan se mig, da vores soveværelse er indrettet med en underlig vinkel der gør, at reposet udenfor ikke er synligt fra der hvor sengene står.

Igår forsøgte jeg at sætte mig i en stol lidt fra sengen med mit strikketøj og sige at jeg gik ingen steder, men at jeg havde meget travlt med at strikke et par strømper til far, så det sad jeg lige og gjorde. Han accepterede at jeg forlod sengen, men det lys jeg skulle bruge og det at jeg var der var en invitation til snak mente han, så han pludrede løs og stillede spørgsmål og var meget interesseret i hvad jeg mon lavede. Så han faldt først i søvn 21.40 alligevel (og faktisk først da jeg måtte forlade lokalet fordi jeg simpelthen ikke kunne holde mig længere - kunne høre i babyalarmen at han brokkede sig og smågræd, og pludselig blev han stille og så sov han da jeg kom igen).

Det blev en længere smøre, men jeg har brug for andre øjne på vores situation, da jeg ikke synes det kører så godt igen:o( Jeg ville så gerne at der var mere styr på det inden han om tre måneder skal starte i børnehave.

På forhånd mange tak for dit svar!

Kærlig hilsen
Annette

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

6. april 2026 | Sovevaner | 2 år, 3 mdr.

Lur og sovetid aften

Kære Helen. Jeg har en skøn og glad pige på 2 år og 3 mdr. Vi har de seneste...

Læs hele brevet og Helens svar


16. marts 2026 | Opdragelse | 2 år, 9 mdr.

Selvstændighedsalder del 2

Kære Helen Tak for dit svar omkring vores datter på 2år og 9mdr. Det har...

Læs hele brevet og Helens svar


11. marts 2026 | Opdragelse | 2 år, 9 mdr.

Afvænning af sut - 2 år, 9 mdr.

Kære Helen Jeg har lige brug for at følge op på mit brev om afvænning af...

Læs hele brevet og Helens svar


11. marts 2026 | Sovevaner | 2 år, 9 mdr.

Selvstændighedsalder - 2 år, 9 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig om noget som er svært for mig, noget jeg...

Læs hele brevet og Helens svar


24. februar 2026 | Opdragelse | 2 år, 8 mdr.

Afvænning af sut - 2 år, 8 mdr.

Hej Helen Jeg har tidligere skrevet til dig om vores datter på 2 år og 8 mdr...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor


Annonce