Svar: Fra mors seng til juniorseng

31. januar 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Annette

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er for det første vigtigt, at I begynder at putte jeres dreng betydeligt senere. Lige nu putter du ham omkring kl 20, og så bruger i 1-1.5 time på at han skal falde i søvn. Det betyder, at han lærer at putningen skal tage så lang tid, og det kan naturligt ikke fungere for nogen af jer på sigt.

Derfor er det vigtigt, at du ikke putter ham, før du med sikkerhed ved, at han vil kunne falde i søvn inden for ca 15 minutter. Du (og far) må stadig gerne sidde hos ham, læse en godnathistorie eller to, men derefter skal han være parat til at sove. Og derfor skal du lige nu ikke putte ham før klokken måske er 21.30, hvis det er det tidspunkt, som han normalt falder i søvn.

Samtidig er det meget vigtigt, at du holder fast i dagsrytmen. Det vil sige, at han skal op til fast tid hver morgen - uanset om det er hverdag eller weekend. Du skal altså vække ham, hvis han ikke vågner af sig selv, også selvom han først har sovet sent og du måske tænker, at han har brug for den ekstra søvn... Han skal sove til middag til samme tid hver dag og middagsluren bør vare ca. 1.5-2 timer - og ikke mere. Det vil sige, at han ikke skal forlænge sin dagssøvn fordi nattesøvnen er kort, men skal hjælpes til en rytme, hvor han fremadrettet kommer til at sove ca. 11 timer om natten og 1.5 time om dagen. Det vil være meget passende med ca. 12.5 times søvn i døgnet med den alder han har.

Og så skal du putte sent og gradvist rykke hans puttetidspunkt frem imens du (og dagplejer) holder hans dagsrytme. Og du kan flytte på hans puttetidspunkt med 15 minutter af gangen. Det vil sige, at du lige nu putter ham kl 21.30, derefter 21.15, så 21.00, 20.45, 20.30.. indtil du rammer det tidspunkt som giver ham ca. 11 timers nattesøvn i forhold til, hvad tid I starter dagen. Det vil naturligt betyde, at han i en periode ikke får helt den mængde søvn som han har behov for, men det er helt okay - han vil i stedet begynde at fornemme en indre træthed og behov for at komme i seng, når det er puttetid om aftenen, og det er vigtigt, at han begynder at kunne mærke dette. Det vil være rigtig dejligt, hvis han selv begynder at kunne give udtryk for, at han gerne vil i seng og er parat til at sove.

Du vil ikke kunne rykke hans puttetidspunkt frem aften efter aften. Du vil være nødt til at holde fast i rytmen flere dage i træk, før du kan flytte på puttetidspunktet igen. Efter nogle aftener, vil han måske pludselig være parat til at sove tidligere og så putter du ham der, men aftenen efter skal han igen puttes lidt senere. Derfor tager det mange uger at ændre på en sen søvnfase og vænne hans indre ur til et puttetidspunkt som passer til jer alle og den hverdag I gerne vil have. Det kan faktisk godt tage 5-6 uger.

Så er det også en rigtig god idé, at I giver ham en juniorseng og vænner ham til at blive puttet i den. Det vil naturligt kunne betyde, at han kan rejse sig, gå ud til jer og søge jer om aftenen og natten, og her skal I så stille og roligt føre ham tilbage i seng igen "hej skat, kommer du der, kom du skal ind i seng og sove" - tage ham i hånden og guide ham tilbage, putte ham og kysse godnat.

Fordelen ved en juniorseng er dog, at I kan sætte jer på sengekanten - sidde tæt ved ham, så han kan mærke jer, fornemme at I er der, ...

Annonce

... sidde og læse en bog højt for ham og på den måde være tilgængelig både fysisk og mentalt.. Men prøv om I kan undgå at lægge jer med ham, se om det kan lade sig gøre, at I blot sidder der og han f.eks. har sine fødder på jeres lår eller lignende. Vis ham billeder, læs højt og vis billeder fra bogen igen, så han føler sig inddraget i det der læses højt, men prøv at holde fast i, at du ikke længere behøver ligge ned med ham for at han kan sove.

Det vil være rigtig godt, hvis far kan gøre det samme, så I kan forsøge at skiftes lidt. I skal naturligvis begge komme ind og sige godnat, men I må gerne skiftes til at sidde og læse højt for ham og hjælpe ham med at koble fra dagen.. Og er det far som sidder der, så kan far bekræfte "jeg læser for dig nu, mor kommer ind bagefter" og du kan på samme måde bekræfte "nu læser far for dig, så kommer jeg om lidt" eller lignende. Så han hører, at I forstår, at han gerne vil puttes af mor, men så I også holder fast i at far naturligt kan.

Du skriver, at I gerne vil stille juniorsengen i soveværelset og det synes jeg umiddelbart ikke at I skal, med mindre I ikke har et børneværelse... hvis jeres dreng har mulighed for at få sit eget værelse, så skal I stille juniorsengen der og med det samme lære ham at sove i egen seng på eget værelse. Jeg tænker, at med den alder han har nu ,så bliver det at trække tingene unødigt ud, hvis han først lærer at sove i soveværelset og derefter så skal flyttes. Det er en god idé at vænne ham til eget værelse nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så det med at gå eller lave noget praktisk. Jeg tænker, at du netop ved at putte ham så sent, at du med sikkerhed ved, at han kan falde i søvn, skal forsøge at overveje om du behøver være der - eller hvor længe du skal være der. Det er fint, at du sidder der i ca. 10-15 minutter, hvor du læser osv. og hvis han derefter kan falde hurtigt i søvn, netop fordi du er der, så er det en god prioritering. Men er han træt nok til at sove, så er der ikke noget problem i at du forsøger at gå ud. Præcis som du har kunnet før, hvor han så er faldet i søvn, når du er vendt tilbage.

Med den alder han har og da han sprogligt er rigtig godt med, så kan du godt prøve at forklare ham, at du lige går ud og laver noget praktisk "jeg går lige ud og vasker op, så kommer jeg ind til dig igen", og han kan så måske høre, at du skramler med tallerkener eller lignende, og så kikker du løbende ind til ham, så han ser, at du stadig er der og ikke har glemt ham, men samtidig får en fornemmelse af, at du ikke behøver sidde der, han kan fint og trygt ligge i sin seng. Det kan også være, at du nogle gange går ud og efter lidt tid så går far ind, så I også her skiftes til at vise ham, at han trygt kan lægge sig til at sove.

Du kan naturligvis også vælge at sætte dig med dit strikketøj eller lignende. Og det er her fint, at du forklarer, at du lige skal lave nogle strømper til far, og du må også gerne småsnakke lidt med ham, så han hører, at du er der, og så du verbalt holder fast i at det er sovetid "jeg er lige her, nat-nat skat"... Men du skal ikke sidde der i timer og derfor er det igen vigtigt, at du putter ham så sent, at du ved at han med sikkerhed kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter :) Du sidder der kun for at give ham den tryghed, som han kan have brug for, for at overgive sig til søvnen...

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger