Svar: Sprog og udtalefejl
Kære Mo-ar:)
Tak for dit brev og hvor skønt at høre, at sproget har så godt fat hos jer. Det er simpelthen så dejligt, når børn begynder at tale - og ja, jeg kan sagtens høre det for mig, skønt, skønt!
Børn kan have forskellige sproglige udfordringer - nogle børn har problemer med at forstå sproget, andre børn har svært ved at tale sproget, nogle har problemer med ordforråd, atter andre med grammatikken osv. At jeres dreng har svært ved at udtale visse ord helt korrekt er normalt - det er altså helt normalt, at børn f.eks. siger "top" i stedet for "kop" eller siger "dut" i stedet for "sut". Det at forme lydende, lave udtalen rigtigt hænger sammen med motorik - det er for mange børn svært at placere tungen helt rigtigt i munden, for at kunne få de rigtige lyde frem.
Hos mange børn handler det derfor om, at de skal have tid til at modne de muskler, der indgår i talebevægelserne og finde ud af at lave de rigtige bevægelser med tungen osv. For andre, er det svært at holde styr på de forskellige lyde, når de forbereder det, de gerne vil sige.
En talepædagog fortalt mig engang, at når børn lærer sprog, så kan det sammenlignes lidt med en gammeldags båndoptager. De ord som barnet lærer først, de ord som ligger først på båndet, vil barnet ofte sige i længere tid - også selvom barnet ret teknisk har lært at sige det rigtigt. Der bliver hele tiden optaget nye ord på båndet, og der går lang tid før båndet bliver spolet over. Det synes jeg egentlig er et fint billede, for det betyder, at jeres dreng f.eks. i længere tid vil blive ved med at sige "dut" i stedet for "sut" - også selvom han lærer at sige "s-lyden" og f.eks. på sigt vil lære at sige "sild", "sko" eller lignende - så er ...
... "dut" optaget på båndet, og det er det ord han derfor henter frem. På den måde vil visse udtale fejl godt kunne "hænge fast", selvom barnet egentlig kan sige det rigtigt.
Når man skal arbejde med at ændre børns sprog, så bør det altid ske i samarbejde med en talepædagog og det er rigtig vigtigt, at I ikke presser jeres dreng til at sige tingene helt korrekt. Det er rigtig vigtigt, at du viser ham, at du forstår ham, så hans lyst til at tale og kommunikere bibeholdes. Hvis du retter ham kan det betyde, at han begynder ikke at ville tale, fordi han er bange for at gøre det forkert.
Derfor er det helt rigtigt, det du allerede gør - at gentage ordene, så han hører, hvordan det lyder rigtigt. Når han f.eks. siger "min dut", så svarer du "ja, det er din sut" - uden at rette ham, men blot lade dine gentagelser være en del af jeres dialog, så han føler sig forstået og hører ordet gentaget korrekt.
Hvis du synes han gennem længere tid har mange sprogfejl, så kan du altid kontakte talepædagogen i kommunen og drøfte det med ham/hende. Der er tilknyttet en talepædagog til institutionen, og du kan også få kontaktoplysninger via dem. Lige nu lyder det, du fortæller, dog super fint og helt normalt.
Der er netop udkommet en ny bog, som hedder "Dit barns sprog", skrevet af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh. Jeg har ikke nået at læse den og lave omtale af den endnu, men har skimtet den igennem, og det er umiddelbart en rigtig fin bog. Den er udgivet på Dansk Psykologisk Forlag og henvender sig til forældre med børn i alderen 0-6 år, som gerne vil støtte barnets sproglige udvikling. Måske var det interessant for jer:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Guide til baby- og børnemad: Hvad skal du undgå?
Må baby få honning og kanel? Og må mine børn få te og hørfrø? Det kan som forældre være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. I Fødevarestyrelsens guide til børnefamilier om uønsket kemi i mad, kan du se, hvad du bør begrænse eller undgå.
Anbefalingerne varierer for babyer, børn ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
7. maj 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Har vi sprunget seperationsangsten over?
Kære Helen. Kort efter fødslen blev vores datter lagt hos far for at få...
25. april 2025 | Udvikling | 5 år, 6 mdr.
Hej Helen. Jeg har en pige der skal starte i skole i år. Hun er født i...
3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.
Social angst og skoleudsættelse
Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...
23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....
17. februar 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Hej Helen Vores dreng på knap 1 år startede i dagpleje 6. januar, så han har...
Viden om børn:
Regntøj
Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.
Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.
Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.
Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...
Jern - jerntilskud præmatur
Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:
Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder
Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.
Det...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.