Svar: Sove i mors seng ...
29. november 2011
Alder:
12 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og velkommen tilbage :)
Jeg synes det lyder omsorgsfuldt og dejligt at I sover sammen, for I trives alle sammen med det! Det er ikke en dårlig vane og det bliver aldrig en dårlig vane at give børn tryghed, når de har brug for det!
Lige nu trives I alle fire med at sove sammen og jeg kan ikke se, hvorfor det skal ændres nu. Hvis du gerne vil ændre noget inden for nærmeste fremtid, så er der et par overvejelser at tage med:
Din dreng vil omkring 16 måneders alderen begynde at få lidt bevidsthed om at I er der, selvom han ikke kan se jer. Indtil da så vil han føle at I forlader ham og han vil føle sig alene, når han oplever at I går. Han vil ikke kunne forholde sig til at han er på eget værelse og I er i stuen, før han bliver omkring den alder.
Når han bliver 18-20 måneder så kommer der ofte en klyngende periode og en periode hvor han vil vægre sig mod at skulle sove og også kan vågne om natten på grund af drømme. Han vil kunne græde og være rigtigt ked af det og søge jer ekstra meget.
Når han bliver omkring 2 ½ år vil der ofte komme en periode hvor han kan være bange for mørke, bange for små dyr, insekter osv. og hvor han også kan være ked af at skulle sove alene. Angsten for mørke kan godt være der i årene frem herefter - måske det I oplever hos storesøster.
Det kan være en rigtig god idé at tage hensyn til disse perioder, når man vælger at flytte barnet på eget værelse. Det betyder at I f.eks. kan forsøge at flytte ham væk fra soveværelset når han er 15-16 måneder, fordi han der får lidt bevidsthed om at I ikke forlader ham, selvom han sover alene. Og samtidig kan I prøve at få skat nogle gode søvnrutiner inden han rammer 18-20 måneders alderen ... Alternativet er at vente til han bliver omkring 2 år og så få ham flyttet før han rammer næste urolige periode ...
Jeg tænker også at det vil være rigtig godt, hvis I kunne lade børnene sove sammen. jeg tænker at de begge sandsynligvis ville have glæde af den tryghed de kunne give hinanden. Når de er vant til at I sover sammen, så ville de naturligt begge være glade for ikke at skulle sove alene, men netop have hinanden. Så måske kunne I indrette jer sådan at børnene flytter ud af soveværelset for at sove sammen. De vil kunne blive puttet samtidig, I vil kunne læse historie for dem fælles osv. Og det vil kunne give et godt og trygt putteritual for dem begge. De vil måske bruge lidt tid om aftenen på at ligge og snakke sammen og hygge sig, men det må de gerne, det viser jo netop at de er trygge og nyder at skulle sove sammen og dele denne tid sammen :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med dem begge og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske