Brev:
Nægter at sove
9. november 2008
Alder:
5 mdr.
Nægter at sove
Hej.
Jeg har en dejlig datter på 5 mdr, hun vejede 3 kg da hun kom til verden og vejer nu 9,2 kg, hun får stort set kun modermælk, men vi prøver lige så stille at introducerer hende til grød.
Problemet er at hun er meget svær at få i seng om aftenen, det er nu kommet så vidt at jeg føler mig fuldstændig drænet for energi, og er meget opgivende. Hun har også nogen problemer med at sove om dagen.
Cassandras dag ser nogenlunde sådan ud:
Vågner mellem kl. 08 - 08.30
Er derefter vågen ca 1½ time hvorefter hun bliver lagt i barnevognen, hun bliver "kørt" i søvn og sover fra 1 til 2 timer. Kommer op og er igen vågen 1½ til 2 timer og bliver derefter lagt i barne vognen og sover mellem ½ time til 1½ time. Den sidst lur tager hun et sted mellem 16 og 18. Hendes dagssøvn er således meget uregelmæssig og kan skifte fra dag til dag.
Når hun om aftenen begynder at vise træthedstegn, klør sig i øjene, tager jeg hende på puslebord og hun får nattøj på, så går vi i soveværelset, hun har en tremmeseng i vores soveværelse. Hun bliver ammet mens jeg synger lige så stille, efter ½ times hygge lægger jeg hende i sengen, her ligger hun så og "kører" lidt rundt, efter 10 minutter begynder hun at klynke og til sidst græde hvis jeg ikke tager hende op, hvilket jeg altid gør. Når hun så bliver taget op får hun igen en tår, og når hun er faldet til ro forsøger jeg igen at lægge hende med samme resultat. Dette gentager sig i 2 timer førend hun overgiver sig. Hun er under disse 2 timer tydelig træt og irritabel, hun har fået tænder, men har aldrig bidt mig om dagen, men under disse seancer bider hun mig mange gange i brysterne??
Når hun så endelig er faldet i søvn vågner hun grædende op ca 7 gange om natten, hun bliver så taget op en får en lille 5 minutters tår hver gang, lægger sig fint til at sove bagefter. Men det kan da ikke passer at hun skal spise så mange gange om natten??
Min kæreste har heller ikke bedre held med sig når han lægger hende, han går rundt med hende i op til 2½ timer hvor hun græder i største delen af tiden, og Cassandra er til sidst så udmattet at hun acceptere at blive lagt. Det skal også nævnes at hun har sovet i vores seng indtil for 3 uger siden, dette blev til sidst uholdbart da jeg aldrig fik sovet ordentligt, men det gør jeg heller ikke nu når jeg skal op så mange gange.
Vi er ikke tilhænger af at hun skal græde sig i søvn, men ser snart ikke andre udveje end at prøve dette. Dette giver dog også en del problemer da hun er en meget viljestærk pige, hun kan tude så meget at der står bobler af snot ud af munden på hende, og hun er meget svær at få til at falde ned bagefter en tudetur. Min sundhedsplejerske siger at det gerne må tage ½ time at græde sig i søvn, men Cassandra bliver bare ved og ved til hun er helt blå i hovedet og øjnene helt hævet.
Hun bruger ikke sut, jeg har forsøgt en gi' en hende en, men uden held.
Håber du kan finde hoved og hale i mit brev, og har nogle gode råd, da jeg efterhånden er slidt helt op af aldrig et få mere end et par timers søvn ad gangen.
Hilsen Majken