Svar: Udvikling og temperament
30. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Lena
Det er helt normalt med den alder Magnus har, at han nu viser langt mere selvstændighed og egen vilje. Han lukker f.eks. munden for skeen og insisterer på at spise selv, han kan på et splitsekund blive så ked af det og gal at du tænker "hvem er dog den dreng", han nægter at ligge på puslebordet, når han skal have skiftet ble, han vil under ingen omstændigheder flyttes fra dvd-afspilleren og bliver dybt frustreret, når du gør det og hindrer ham i hans udfoldelsesmuligheder.
At han bliver frustreret, sur og dybt ulykkelig nogle gange hører altså med og I skal naturligvis overveje hvornår I siger nej og hvorfor I siger nej. En dag kan meget hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej og det er hårdt for både forældre og børn:o) Nogle gange når vi siger nej, er det fordi vi måske er trætte efter en lang dag og mangler overskud, andre gange er det reelt nok, vi er nødt til at sige nej, fordi det barnet er igang med er uhensigtsmæssigt eller ligefrem farligt.
Det er vigtigt at forsøge at skelne imellem hvorvidt barnet undersøger, som et led i det at undersøge. Altså skubber maden ned fra bordet for at se hvor det ryger hen, piller ved knapperne på anlægget for at se hvordan det virker og bliver naturligt fanget at lysene og lyden .... eller om han gør disse ting for at se din reaktion, for at prøve grænser. Ofte er det nemlig det første, altså en del af hans læring og udvikling og her skal man ikke skælde ud men tilbyde et alternativ. "Du må ikke trykke på anlægget, men du kan få den her gamle fjernbetjening, den er din ...". Han vil jo gerne pille ved det, som han ser I bruger i dagligdagen, han vil gerne det samme som jer.
Et alternativ til at sidde i høj stol kan også være at sidde på skødet hos jer ... Alternativer er nogle gange rigtigt gode og det er vigtigt også at møde barnet.
Børn prøver grænser og det gør de jo fordi det er vigtigt at lære hvordan man opfører sig - vi kan jo ikke rende rundt som vilde og gøre som det passer os. Derfor er I naturligvis også nødt til at sætte nogle grænser nogle gange og derfor vil I også opleve at han nogle gange bliver rigtigt ked af det, når tingene ikke går lige efter hans hoved.
Små børn husker bedst, hvis der følger en handling med det nej der gives. Det kan være at flytte tallerkenen eller sætte barnet ned fra bordet, fordi det er færdig med at spise. På samme måde kan man flytte ham fra fjernsynet, dvd maskinen eller lignende imens man siger nej. Nogle gange kan man også have held med ikke at vise det interesse. Det kan være at sidde og læse avisen, eller gøre noget andet, så han ikke oplever at få ekstra opmærksomhed ved det han er igang med. Hvis han f.eks. smider med maden for at se din reaktion og du ikke reagerer, så er det måske ikke så sjovt. Får han derimod ekstra positiv opmærksomhed og kontakt, når han putter maden I munden, I taler om hvor godt det smager osv. så vil han naturligt hellere gøre dette.
Det er rigtig svært at være forældre til børn på 1 år, især alderen 1-3 år stiller store udfordringer og det er her rigtig vigtigt at man som forældre er i stand til at rumme barnet og de følelser og frustrationer barnet har. At kunne rumme betyder at man kan være til stede og accepterer at barnet har det som det har det, uden at ville ændre det og uden at tage det personligt.
Du skal således kunne rumme både når han er ked af det, sur, hidsig, ulykkelig, vred, bange, utryg, glad, sjov, drillende, genert osv. Alle de følelser som kan røre sig i ham. Det er vigtigt nu, men bestemt også i årene der kommer fremover.
Med hensyn til vælling om aftenen, så vil det være fint at lade denne overgå til en kop mælk, når han bliver et år, så flasken til den tid stopper helt.
Med hensyn til kartofler, så er det faktisk ikke alle børn der bryder sig om kartoffel og det er jo okay. Du kan naturligvis forsøge at tilbyde forskellige former for kartofler, man kan jo lave kartoffelbåde, flødekartofler, kogte kartofler, kartoffelkroketter osv. Sidstnævnte kan man selv lave, men kan også købe den frosne i supermarkedet ...
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske