Annonce

Annonce

WHO´s anbefalinger om skærmtid og børn


1. maj 2019


I en ny rapport fra Verdenssundhedsorganisationen WHO give​s anbefalinger for små børns skærmbrug. Skærme er både computere, tablets, smartphones, TV og lignende. Anbefalingerne er fra "Guidelines on Physical Activity, Sedentary Behaviour and Sleep - for Children under 5 Years of Age".



Børn under 1 år



Det anbefales, at børn under 1 år slet ikke ser på skærme. Det er vigtigt, at de mindste børn er så aktive som muligt - og det skal blandt andet ske via leg på gulvet. Det er på gulvet, at barnet har bedst mulighed for blandt andet at udvikle sig motorisk. Jo mere på gulvet, jo bedre.



Barnet bør ikke være i barnevogn, skråstol, høj stol eller sidde på en forældre/voksens ryg i mere end en time af gangen. 



Når barnet har brug for en rolig stund, så opfordrer WHO til, at man i stedet for at lade barnet kikke på en skærm f.eks. sætter sig og læser sammen med sit barn. 



Børn på 1 til 2 år



Det anbefales at børn i 1-2 års alderen bruger mindst 180 minutter (3 timer) på forskellige typer af aktivitet dagligt. Aktiviteterne skal variere, så nogle aktiviteter er fysisk mere krævende og andre fysisk lettere, og det anbefales, at man spreder barnets aktiviteter ud over dagen. Jo mere aktiv, jo bedre.



Børn i denne alder bør ikke sidde i høj stol, barnevogn/klapvogn eller på ryggen af en voksen i mere end 1 time af gangen. 



For børn på 1 år anbefales ikke nogen form for skærmtid.



For børn på 2 år er anbefalinen max 1 times skærmtid dagligt. Det anbefales, at man som forældre samen med barnet vælger at læse i bøger eller ...


Annonce

... lignende, hvis barnet har brug for en afslappende stund. 



Børn på 3 til 4 år



Det anbefales, at børn i alderen 3-4 år bruger mindst 180 minutter (3 timer) dagligt på forskellige typer af fysisk aktivitet. Det anbefales, at mindst 60 af disse minutter er moderat- til intens fysisk aktivitet. Aktiviteterne fordeles over dagen. Jo mere fysisk aktivitet jo bedre.



Det anbefales, at børn i 3-4 års alderen har max en times "stillesidende skærmtid" om dagen. Dette er f.eks. tid foran fjernsynet eller ved computer/tablet.



Vaner grundlægges tidligt, og det er vigtigt, at vi hjælper vores børn til sunde aktiviteter, motorisk udfoldelse og gode søvnvaner så tidligt i livet som muligt - da det vil påvirke barnets vaner senere hen - både som større børn, i ungdommen og i voksenlivet.



Fysisk aktivitet er f.eks., når barnet har mulighed for at kravle, løbe, klatre, cykle og motorisk bevæger sig rundt. Ligesom det kan anbefales, at man cykler eller går, fremfor at tage bilen i hverdagen. Det er vigtigt med fysisk aktivitet for at undgå overvægt og andre sygdomme.



Søvnanbefalinger



Det anbefales også, at vi hjælper vores børn med at få tilstrækkeligt med søvn.



WHO´s anbefaling er:



0-3 måneder: 14-17 timers søvn i døgnet



4-11 måneder: 12-16 timers søvn i døgnet



1-2 årige: 11-14 timers søvn i døgnet



3-4 årige: 10-13 timers søvn i døgnet



 



Du kan læse WHOs rapport her



Bedste hilsner



Helen



Annoncer

Produktnyheder

Allomin 2 er på dit hold i madkampen!

Nu starter madkampen! Og med dit massive søvnunderskud kan den måske virke lidt uoverskuelig – men husk! Den kan føre til mere søvn. Mange børn sover nemlig rigtig godt (og længe) på en mæt og glad mave, og grød ligger altså bare rigtig godt i maven. Med Allomin 2 i baghånden, er dit barn dækket ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina


Annonce