Svar: Pige på 9 år med hovedpine
5. august 2004
Alder:
9 år
Kære bekymrede mor
Har din datter nogensinde fået tjekket sit syn hos en øjenlæge. Umiddelbart så synes jeg I skal få dette gjort, og det skal være hos en øjenlæge og ikke hos en optiker. De symptomer du beskriver kan sagtens skyldes et behov for briller.
Derudover så lyder din datter til at være begyndt med puberteten. Det er tidligt men ikke unormalt. Hjælp hende med en god hygiejne og en fin deodorant, så hun ikke bliver drillet, fordi hun lugter af sved.
Migræneanfald kan godt have noget med hormonerne at gøre, så derfor kan der godt være en sammenhæng i mellem hendes tidlige pubetet og hende hovedpine. Du skriver dog at hovedpinen har stået på i 4 år, hvilket jo er meget længe.
Hvis øjenlægen ikke finder tegn på behov for briller, så synes jeg det vil være relevant at få taget nogle blodprøver for at se om hendes hormonniveau i kroppen er som det skal være.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske