Mad, søvn og totalt frisk om natten

5. august 2004

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Mad, søvn og totalt frisk om natten

Hej Helen,

Din hjemmeside er bare den bedste. Jeg er herinde næsten hver dag for lige at tjekke de nye spørgsmål ud. Du giver så mange gode og positive svar. Der er aldrig i de ting du skriver en antydning af, at "vi mødre og fædre" bare gør tingene svært for os selv. Jeg har indtryk af (uden at kende dig) at du virkelig siger din mening og altid har et råd uanset hvad der spørges om. Du skal bare vide, at du gør et kæmpe stykke arbejde.

Nå, men man skriver jo ikke her hvis man ikke behøver et råd og det gør jeg nu.

Min datter er 8 mdr. Siden hun var 3 mdr har hun fået flaske. Der har været perioder hvor hun slet ikke ville kendes ved flasken. Andre dage har hun ikke kunnet få nok af den. Da hun var 4 mdr begyndte vi på grød og det har været svingende i perioder. Hun har spist en masse en dag og ikke så meget den næste.

Til aftensmad har hun altid kunnet spise 2 kartofler, kødboller og grønsager. I løbet af en dag har jeg tilbudt hende alt mellem himmel og jord. Det er gået rigtig godt, men nu er vi løbet ind i et problem.

Det skal siges, at hun er en meget bestemt pige der allerede nu virker som om, at hun godt ved hvad hun vil og hvad hun IKKE vil. Hun har altid været meget nysgerrig og det har gjort, at det altid (helt fra fødsel) har været enormt svært og give hende mad, når der var andre. Hun kan ganske enkelt ikke koncentrere sig og charmer folk og sidder bare og "ba ba da da" osv.

Den sidste uges tid/14 dage har det været meget på retur med maden. Hun vil ALTING selv. Prøver jeg at give rugbrød vil HUN selv. Vi lader hende lege med maden, røre osv, men hun er jo ikke helt motorisk til at få det i munden. Grød vil hun slet ikke mere og helt ærligt hvad skal jeg gøre for, at ...

Annonce

... hun spiser mere? Hvis hun sidder med fx agurk kan hun slet ikke rumme, at jeg putter lidt mad i munden (det er agurken for spændende til).

Vores måltider kan nemt tage 45 min og så har hun måske spist 5 små terninger rugbrød. Hun er i fuld trivsel og er ikke sur. Vejer over 10 kg. Hvis jeg får listet et par skefulde mad ind spiser hun det. Jeg tror det hele drejer sig om, at hun vil selv og må hun ikke det spiser hun ikke noget.

De madplaner du har skrevet i andre indlæg er ca det vi også spiser. Jeg spiser altid sammen med hende.

Oveni alt det mad er hun begyndt at vågne kl 01 og er vågen og totalt frisk i op til 2 timer. I nat lod vi som vi sov, men det hjælper ingenting. Hun vender sig på maven, råber, skriger, baba, dada, karter rundt og er BARE irritende. Det skal dog siges, at hun aldrig græder om natten, men bare er frisk.

Hun kan have nætter (og har haft mange) hvor hun har sovet fra 20-06 får en flaske og sover igen til kl 08. Sådan er det som oftest 4-5 dage om ugen og resten af dagene er hun frisk kl 01-02 stykker.

Hun spiser 3 flasker MME med 230 ml i løbet af dagen. Vågner hun om natten og det gør hun næsten altid tilbyder vi en flaske. Simpelthen fordi vi håber den vil "slå hende ud" og få hende til at sove med det samme.

Jeg er efterhånden ved at være træt af mad og søvnproblemer. Jeg tænker virkelig hvad er det jeg gør så forkert siden, at hun ikke spiser. Prøver jeg at vente længere tid mellem måltiderne hjælper det ikke. Så vil hun slet ikke spise - kun af flasken. Hun skal jo snart vendes af med flasken og jeg har tænkt på om det er det jeg skal gøre for, at hun spiser mere "rigtigt" mad.

Det blev lidt langt...;o), håber du fik læst helt til ende.

Mange hilsner M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.