Svar: Tamponer?

6. august 2004

Kategori:
Alder:
16 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Hej med dig

Det kan være praktisk med tampon i sportssituationer, så det kan jeg godt forstå.

Du skriver ikke om du stadig er jomfru? Alle piger bliver jo født med en jomfruhinde, som hos mange springer af sig selv når de f.eks. begynder at bruge tampon. Ellers springer hinden, når man har samleje med en mand.

Der er dog også de piger, hvor hinden er så stram, at den har sævrt ved at springe. I de tilfælde kan lægen hjælpe, så hvis du er jomfur skulle du måske få undersøgt om det er her problemet ligger.

Hvis livmoderhalsen er en smule bagoverbøjet, kan ...

Annonce

... dt også være svært at få tamponen ind på plads. Det gøres bedst hvis du stiller dig med det ene ben på toilettet, og så forsøger at slappe så meget af som muligt, når du kommer tamponen op.

Vær opmærksom på at tamponer også kan have forskellig størrelse og du derfor skal vælge nogen som ikke er for lange. Måske vil det hjælpe dig at forsøge med nogen uden indføringshylster, så du med din finger kan skubbe den på plads. Det kan give dig en bedre føling med hvordan det skal gøres.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv at øve dig en dag, hvor du ikke har menstruation.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger