Svar: P-piller - 18 år
19. juli 2004
Alder:
18 år
Kære Natasha
Det er normalt at der kan komme lidt blødningsændringer i forbindelse med at man starter på p-piller, og kroppen lige vænner sig til dem.
Nu ved jeg jo ikke hvilken type p-piller du har fået og der findes mange forskellige slags, men det undrer mig at du skriver at du skal starte, når menstruationen kommer. Det skal man normalt lige når man går igang, men ikke de efterfølgende måneder.
Nu hvor du er startet, så holder du pause med pillerne i 7 dage. Hvis du f.eks. tager sidste pille på en søndag, så starter du med pillerne igen om mandagen ugen efter. I den uge der går imellem får du din menstruation. Den kommer højst sandsynligt ikke lige når du stopper med pillerne i pausen, men efter nogle dage, således at hvis du er stoppet med pillerne søndag, så kommer menstruationen måske først tirsdag eller onsdag. Det er normalt.
Selv om du fortsat bløder lidt om mandagen, hvor du så skal tage hul på den nye pakning, så tager du pillerne som du skal og blødningen stopper.
Man kan godt udskyde menstruationen og man kan også få nogle p-piller som man spiser hver dag og så slet ikke har nogen blødning. Hvis man ønsker at udskyde sin menstruation fordi det er praktisk i forbindelse med en ferie eller lignende, skal det altid ske i samråd med lægen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske