Svar: Jeg er meget lille
14. juli 2004
Alder:
14 år
Hej med dig
Jeg tror bestemt ikke at der er noget galt med dig. Du er sandsynligivis først nu ved at komme i puberteten og det er helt normalt. Hos drenge forekommer puberteten lidt senere end hos pigerne. De fysiske tegn på drengenes pubertet er, at stemmen går i overgang og bliver dybere. Adamsæblet (på din hals) bliver tydeligt og du begynder også at vokse, så din krop bliver mere muskuløs og.
Der sker en øget produktion af det mandlige hormon testosteron og testiklerne og penis begynder at vokse. Testosteron har desuden indflydelse på dannelsen af pubeshår, hår under armhulerne, hår på brystet og skægvækst.
Tag du det roligt og lad tiden arbejde for dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske