Annonce

Annonce

Svar: Hvordan skal han tage på?


9. juli 2004

Kategori:
Alder:
20 år

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Det er altid en god idé at dyrke en sportsgren eller en form for motion, som styrker musklerne. Muskelmasse vejer og er bedre end fedtmasse, og samtidig giver det en pænere figur.

Ud over at dyrke motion, så skal din ven sørge for at spise godt og varieret og gerne mange små måltider i løbet af dagen.

I princippet kan man sige, at når man gerne vil tage på, så handler det om at indtage flere kalorier end man forbrænder. Det betyder dog ikke at man skal lægge dig på sofaen derhjemme med en pose chips og en cola, det er stadig vigtigt at spise godt og varieret og få motion.

Det høje kalorieindtag skal hovedsageligt komme fra de langsomme kulhydrater. Det er f.eks. grovpasta, naturris, kartofler og rodfrugter. Hvis man spiser for mange tomme kalorier (slik, cola, fede fødevarer) så vil vægtøgningen skyldes at man tager på i fedt, istedet for muskler.

Ud over kulhydrater, så er det vigtigt at få proteiner, ...


Annonce

... som er vores krops byggesten. Proteiner er med til at bygge og reparere vores muskler. Proteiner får man især gennem kød, fjerkræ og fisk. Æg indeholder også meget protein. Det vil være godt med tre hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider hver dag og det er vigtigt altid at spise en god portion morgenmad.

For at kroppen fungerer bedst muligt er det også en god idé at spise grøntsager og frugt, samt drikke meget vand. Det er også nødvendigt at få fedt for at kroppen kan fungere, men undgå de mættede fedtsyrer, som er i fede mælkeprodukter ost, dressinger, kager osv. Prøv at se på indholdsdeklarationer på forskellige madvarer.


Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Dette var omkring kosten. Derudover så vil det som sagt være en god idé at dyrke en eller anden form for motion. Det kan være styrketræning i et motionscenter, løb, cykling, roning osv. hvad man nu har lyst til, simpelthen for at få muskelmasse, som også vejer og som samtidig giver en pæn facon.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her



Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor


Annonce