Svar: Hvordan skal han tage på?

9. juli 2004

Kategori:
Alder:
20 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Det er altid en god idé at dyrke en sportsgren eller en form for motion, som styrker musklerne. Muskelmasse vejer og er bedre end fedtmasse, og samtidig giver det en pænere figur.

Ud over at dyrke motion, så skal din ven sørge for at spise godt og varieret og gerne mange små måltider i løbet af dagen.

I princippet kan man sige, at når man gerne vil tage på, så handler det om at indtage flere kalorier end man forbrænder. Det betyder dog ikke at man skal lægge dig på sofaen derhjemme med en pose chips og en cola, det er stadig vigtigt at spise godt og varieret og få motion.

Det høje kalorieindtag skal hovedsageligt komme fra de langsomme kulhydrater. Det er f.eks. grovpasta, naturris, kartofler og rodfrugter. Hvis man spiser for mange tomme kalorier (slik, cola, fede fødevarer) så vil vægtøgningen skyldes at man tager på i fedt, istedet for muskler.

Ud over kulhydrater, så er det vigtigt at få proteiner, ...

Annonce

... som er vores krops byggesten. Proteiner er med til at bygge og reparere vores muskler. Proteiner får man især gennem kød, fjerkræ og fisk. Æg indeholder også meget protein. Det vil være godt med tre hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider hver dag og det er vigtigt altid at spise en god portion morgenmad.

For at kroppen fungerer bedst muligt er det også en god idé at spise grøntsager og frugt, samt drikke meget vand. Det er også nødvendigt at få fedt for at kroppen kan fungere, men undgå de mættede fedtsyrer, som er i fede mælkeprodukter ost, dressinger, kager osv. Prøv at se på indholdsdeklarationer på forskellige madvarer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Dette var omkring kosten. Derudover så vil det som sagt være en god idé at dyrke en eller anden form for motion. Det kan være styrketræning i et motionscenter, løb, cykling, roning osv. hvad man nu har lyst til, simpelthen for at få muskelmasse, som også vejer og som samtidig giver en pæn facon.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor