Svar: Jeg er ung mor

19. juni 2004

Kategori:
Alder:
16 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære gravide

Først så tænker jeg,- friede han så til dig igår? Jeg håber i hvert fald at I havde en god dag:o)

Dernæst så tænker jeg, at hvor er det dejligt at I alle glæder jer til at der kommer en lille ny. Det er rigtigt at det ikke altid er så nemt at skulle være mor i din alder, men det er utroligt vigtigt og rigtigt dejligt at høre at I har talt det godt igennem og familien bakker jer op.

Jeg tænker også at du skal være forberedt på at det at få et lille barn kræver meget. Det bliver svært at få mulighed for at gå i byen og feste med vennerne og måske vil nogle af vennerne falde fra, fordi du i takt med at du bliver mor også vil ændre dig. Det er helt naturligt at du pludselig bliver mere voksen og fornuftigt, fordi du har et lille barn og dermed også et ansvar.

For nogle af dine jævnaldrene vil det være meget svært at forholde sig til og de vil måske derfor falde fra. Man kan ...

Annonce

... så sige at det er 'de rigtige venner', som bliver tilbage.

Du skal også være forberedt på alle de fordomme du kan møde, også fra mennesker som du slet ikke kender. Kommentarer om hvor ung du er og hvorvidt det nu er fornuftigt eller ej... men det må du tage roligt. Lyt til de gode råd du kan få, men forsøg at trække på skulderen, når folk kommer med fordomme, som du ikke kan bruge til noget.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes det vil være en god idé at du kom i en mødregruppe for unge mødre, hvis der er en sådan i den kommune du bor. Du har også mulighed for at kontakte sundhedsplejersken og få besøg af hende allerede i din graviditet. Derudover så vil jeg foreslå dig at tale med jordemoderen, som jo ser alle gravide og derfor også ved om der er en anden ung mor, som du kan lære at kende. På den måde er man ikke alene og det tror jeg er godt.

Jeg ønsker dig et stort tillykke og alt mulig held og lykke fremover.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre