Svar: Ingen søvn - 16 år

13. oktober 2009

Kategori:
Alder:
16 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Sara

Tak for dit brev :) Det er rigtig godt du skriver til mig.

Når man ikke kan sove eller oplever at søvnen er utilstrækkelig eller at søvnkvaliteten er meget dårlig, så kaldes det Insomni.

Når man har Insomni, så vil man ofte opleve at man ikke kan falde i søvn, eller hvis det endelig lykkes at falde i søvn, så vågner man meget tidligt og kan ikke sove videre og den søvn man endelig opnår at få, den føles ikke forfriskende.

Der kan være rigtig mange årsager til at man ikke kan sove i perioder, det kan være fordi man er meget stresset, det kan være en sorg eller andre større problemer som fylder rigtig meget i hverdagen. Det kan også være fordi man skal vende sig til at sove et nyt sted, nye lyde, lys, støj osv. kan godt medføre at man får kortvarigt insomni.

Du fortæller at du tit kan være vågen i 3-4 dage i træk og det er ikke så godt - det er noget du skal have hjælp til at få behandlet. Det er meget vigtigt at vi får vores søvn, ellers kan vi ikke fungere optimalt i hverdagen og det slider på vores krop, når vi ikke får sovet.

Din egen læge kan i første omgang hjælpe dig og det er rigtig vigtigt at du får en tid hos lægen og taler om dit problem. Telefonnummeret til lægen står på dit gule sygesikringskort og du kan godt få en tid hos lægen til en samtale uden at du behøver fortælle det til dine forældre ...

Det er dog også en rigtig god idé at tale med dine forældre eller andre voksne om hvordan du har det. Er der nogen der ved, at du rent faktisk ligger vågen i flere nætter ...?

Ud over at tale med din læge omkring problemet, så er det en god idé at følge disse råd:

- Din seng skal være dejlig at ligge i, sørg for rent ...

Annonce

... sengetøj, en god madras, en god hovedpude osv. hvad du nu godt kan lide.

- Dit værelse må ikke være for varmt, når du skal sove. Prøv om du kan få en temperatur mellem 16-20 grader.

- Se ikke fjernsyn, lav ikke lektier eller lignende i din seng, sørg for at sengen er til at sove i og ikke andet.

- Stå op på samme tid hver dag også selvom du har fri. Det er vigtigt at du forsøger at påvirke dit indre ur til en fast rytme, hvor du normalt bliver træt om aftenen og får lyst til at gå i seng.

- Undgå fysisk aktivitet lige inden du skal sove. Hvis du godt kan lide at løbetræne eller lignende, så gør det ikke for sent - læg hellere træningen et par timer inden du planlægger at gå i seng.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Undgå at drikke cola, kaffe og lignende stimulanser inden du går i seng.

- Spis ikke store måltider inden du skal sove, men gerne et lille måltid. F.eks. en bolle med lidt ost eller en banan og drik gerne lidt varm mælk eller lidt beroligende te inden du går i seng. Du kan købe "godnat-te" som er en urtete specielt til sengetid.

- Tag evt. et varmt bad om aftenen inden du skal sove. Det kan gøre kroppen mere afslappet og det kan være søvnfremkaldende.

- Hvis du ikke kan sove eller vågner og ikke kan falde i søvn igen, så stå ud af din seng. Læs en bog (ikke for spændende), gæt en kryds og tværs eller lignende og når du så føler sig søvnig så går du i seng igen.

- Brug evt. afslapningsmusik, du kan lide at lytte til - meditationsmusik eller lignende, som får dig til at slappe af og lade tankerne få ro. Sørg for at musikken slukker af sig selv, når du forhåbentlig sover.

Jeg håber at disse råd hjælper videre på vej, pas godt på dig selv og så ring til lægen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina