Svar: Manglende rul 8 mdr

13. juni 2022

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

Det er rigtig godt, at I følger de øvelser, som I har fået af fysioterapeuten, og det lyder også som om, at det går stille og roligt fremad med det grovmotoriske, og som om at Ellen blot skal have lidt tid :)

Når det er sagt, så tænker jeg dog, at I måske skulle tale med fysioterapeuten om, hvorvidt det kunne være relevant at lave lidt sving- og bevægelsesøvelser med Ellen, fordi dette kan styrke hendes sanser og dermed motoriske udvikling.

I fortæller, at hun er født lidt før tid, og selvom det ikke er meget, så kan dette måske godt have betydning. Der er 3 primære sanser, som er fundamentale for den motoriske udvikling, og som er centrale for barnets sanseintetration, og det er vestibulærsansen (labyrint- og ligevægtssansen), taktilsansen (berørings- og følesansen) og den proprioceptive sans (muskel-ledsansen, stillingssansen og bevægelsessansen). Disse sanser bliver stimuleret på en anden måde, når man bliver født før tid.

Den vestibulære sans registrerer bevægelser og påvirkning af tyngdekraften via receptorer, som er beliggende i det indre øre. Børn som har problemer med den vestibulære sanse vil have problemer med balancen og have svært ved at koordinere deres bevægelser.

Den taktile sans er vigtigt for barnets kropsbevidsthed. Sansecellerne ligger under huden og registrerer tryk, varme, kulde, smerte og børn som har problemer med denne sans, vil ofte have udfordringer med tøj, eller de kan ikke lide at lege med sand, vand osv. ligesom de også kan have spiseproblemer.

Den proprioceptive sans er vigtig for barnets evne til at opfatte bevægelse, føle muskelkraft og kunne finde ud af at placere kroppen rigtigt i rummet. Børn, som har problemer med denne sans, vil ofte have nedsat kropsbevidsthed og kan have svært ved at rum- og retningsfornemme, svært ved at planlægge deres bevægelser.

Vestibulærsansen er som nævnt beliggende i det indre øre, som også kaldes for labyrinten. Det er et hult, væskefyldt organ, som består af en øresnegl og et ligevægts-organ. Vores ligevægtsorgan består af tre væskefyldte ringe, og når vi bvæger os, så påvirker væsken nogle sansetråde. Sansetrådene giver hjernen information om hvordan vi bevæger os, hvordan vi orienterer os i rummet vi er i.

Hvis labyrintsansen ikke fungerer optimalt, så vil man ofte blive svimmel og føle ubehag, når man f.eks. kører bil, sejler, snurrer rundt, er i en karussel eller f.eks. på en gynge... og det kan være åren ...

Annonce

... til, at jeres datter f.eks. vælger at sidde mest stille. Men det er netop vigtigt at gynge, snurre, dreje osv. jeres datter rundt, fordi I på den måde sætter gang i de væsker i øret. Det stimulerer hendes balance og dermed hendes motoriske udvikling.

Derfor vil jeg anbefale jer, at I ruller hende så meget som muligt, at I danser med hende, svinger hende rundt. Hun må også gerne blive vendt på hovedet, og I må gerne lave små koldbøtter med hende på jeres krop, I jeres arme - I kan finde små youtube klip af hvordan I gør det. Hun må også gerne blive lagt i en snurretop, og drejet omkring, hun må gerne blive sat i en babygynge, hvor hun kan blive gynget frem og tilbage. Jo mere I kan få hende bevæget og stimuleret hendes vestibulærsans, jo bedre vil det være - men naturligvis på en måde, som hun også synes er okay:)

Selvom hun er glad for at sidde, så er det vigtigt, at I fortsætter med at lægge hende på maven så meget som muligt, og når hun ligger på maven, må I gerne sætte jer bag hende og presse skiftevis på venstre og højre fodballe, så I på den måde hjælper hende med at krybe og finde ud af, at hun kan komme fremad. Prøv også at lægge hende på forskelligt underlag - trægulv, fastliggende tæppe, gulvpuslespil osv. da hun kan have lettere og sværere ved at flytte på sig alt efter underlaget.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Den proprioceptive sans stimuleres f.eks., når hun ligger på gulvet, leger og tumler med jer. I kan også stimulere den ved f.eks. at bruge et kuglebassin eller bukke/strække hendes arme og ben i kryds, eller I kan f.eks. prøve at give hende små sandposer eller lignende i hænderne, så hun oplever at bære ting, som har lidt forskellig vægt og tyngde, og derfor kræve lidt styrke at holde og løfte.

Den taktile sans stimulerer I ved berøring - det vil sige, når I masserer hende, kysser hende, kilder hende, tumler. Den stimuleres under bleskiftning, i badesituationer, under måltider, når hun selv sidder med mad i hånden osv. osv. Ligesom den også stimuleres, når I blot holder hende tæt, nusser hende og trøster hende, når hun er ked af det.

Det er helt okay, at hun ikke kravler endnu, og det kan også godt være, at hun ender med at springe kravlestadiet over, hvilket kan være helt okay - jeg tænker dog, at det er vigtigt, at I ikke bare acceptere, at hun nu blot sidder... det er vigtigt, at I hjælper hende med at bevæge sig og bruge sin krop så meget som muligt:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39