Brev:
Manglende rul 8 mdr
13. juni 2022
Alder:
8 mdr.
Manglende rul 8 mdr
Kære Helen,
Vores datter Ellen på 8 mdr (født 36+5) virker til at trivedes rigtigt fint og er rigtigt glad for mad, socialt samvær, snak og finmotorisk leg. Det grovmotoriske går dog ikke så hurtigt.
Ellen begyndte først at tage fat i egne fødder omkring 6-7 mdr. og hun ruller ikke selv, hverken fra mave til ryg eller ryg til mave. Vi har lavet øvelser dagligt efter et program fra en fysioterapeut, men hun er ikke særligt interesseret. Hun kan til nød komme det sidste stykke rundt, med hjælp på hoften. Det virker ikke til at hun lægger an til kryb eller kravl. Hun hæver sig på armene og kan række ud og faktisk også pivotere. Men der er ingen forsøg på bevægelse frem/tilbage.
Vi forsøger at prioritere mavetiden højt, men Ellen vil meget hellere sidde, hvilket hun også er god til. Hun sidder stort set selv og vi har ikke hjulpet med puder og lign.
Kan det tænkes at hun simpelthen springer rul, kryb og kravl over og skal vi lade hende udvikle sig efter eget mønster/ i eget tempo. Eller bør vi sætte mere koncentreret ind og trods protester øve i retning af de grovmotoriske milepæle?
Dagsprogram herunder (blot eksempel, der er væsentligt mere variation):
0600 - Vågner
0700 - Morgenmad: grød, pandekager, frugt og vand af kop
Leg/motorik
0900 - Puttes med flaske til første lur i klapvogn (sover 1,5 t)
1130 - Frokost: mos, madder, kogt grønt og frugt i stænger
Leg/motorik/udflugt
1430 - Puttes med flaske til sidste lur i klapvogn (sover 1,5 t)
1700 - Aftensmad: familiens mad saltreduceret
Leg/hygge/gåtur
2000 - Puttes med flaske til nat
2300 - Vågner og får flaske
0400 - Vågner og får flaske
Vi har relativt mange små opvågninger, hvor vi rokker Ellen i søvn mellem nat flaskerne og hun er ofte svær at putte. Dagens første lur bliver ofte længere end dagens sidste.
Hilsener fra
Ellens forældre