Manglende rul 8 mdr

13. juni 2022

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Manglende rul 8 mdr

Kære Helen,

Vores datter Ellen på 8 mdr (født 36+5) virker til at trivedes rigtigt fint og er rigtigt glad for mad, socialt samvær, snak og finmotorisk leg. Det grovmotoriske går dog ikke så hurtigt.

Ellen begyndte først at tage fat i egne fødder omkring 6-7 mdr. og hun ruller ikke selv, hverken fra mave til ryg eller ryg til mave. Vi har lavet øvelser dagligt efter et program fra en fysioterapeut, men hun er ikke særligt interesseret. Hun kan til nød komme det sidste stykke rundt, med hjælp på hoften. Det virker ikke til at hun lægger an til kryb eller kravl. Hun hæver sig på armene og kan række ud og faktisk også pivotere. Men der er ingen forsøg på bevægelse frem/tilbage.

Vi forsøger at prioritere mavetiden højt, men Ellen vil meget hellere sidde, hvilket hun også er god til. Hun sidder stort set selv og vi har ikke hjulpet med puder og lign.

Kan det tænkes at hun simpelthen springer rul, kryb og ...

Annonce

... kravl over og skal vi lade hende udvikle sig efter eget mønster/ i eget tempo. Eller bør vi sætte mere koncentreret ind og trods protester øve i retning af de grovmotoriske milepæle?

Dagsprogram herunder (blot eksempel, der er væsentligt mere variation):

0600 - Vågner
0700 - Morgenmad: grød, pandekager, frugt og vand af kop
Leg/motorik
0900 - Puttes med flaske til første lur i klapvogn (sover 1,5 t)
1130 - Frokost: mos, madder, kogt grønt og frugt i stænger
Leg/motorik/udflugt
1430 - Puttes med flaske til sidste lur i klapvogn (sover 1,5 t)
1700 - Aftensmad: familiens mad saltreduceret
Leg/hygge/gåtur
2000 - Puttes med flaske til nat
2300 - Vågner og får flaske
0400 - Vågner og får flaske

Vi har relativt mange små opvågninger, hvor vi rokker Ellen i søvn mellem nat flaskerne og hun er ofte svær at putte. Dagens første lur bliver ofte længere end dagens sidste.

Hilsener fra
Ellens forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor