Svar: Ny lillesøster - 2 år, 2 mdr.

29. oktober 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære forældre

Tak for jeres brev - og stort tillykke med at I har fået en lillesøster :)

Det er super dejligt, at jeres dreng viser glæde ved sin lillesøster, og at I forsøger at inddrage ham i bleskift, ammesituationen osv. så han føler, at han er med i det, der foregår. Og det er rigtig dejligt, at I kan mærke, at det faktisk hjælper ham, så det skal I endelig blive ved med.

Der er dog ingen tvivl om, at det er en stor omvæltning, at I har fået en lillesøster og nu er en familie på fire.. og det er helt naturligt, at jeres dreng reagerer, og at han stadig har brug for tid til at omstille sig. Man sammeligner det at bringe en baby ind i familien med, at en af jer forældre bringer en ny mand/kvinde hjem, erklærede ham/hende elsker jeg, og han/hun skal være hos os altid... og det ville naturligt bringe mange stærke følelser frem i jer.

Det kan være rigtig svært at se mor og far sidde med lillesøster, det er tydeligt, når I sidder sammen, pludrer, kæler, kærtegner, putter... osv. at I har noget sammen, og når jeres dreng ser dette, så kan der naturligt opstå en følelse af, at I har noget sammen, som I giver til hinanden og ikke til ham... og det gør ondt. Netop derfor er det rigtig godt, at I indrager ham, så han føler, at der stadig er plads til ham :)

Det er vigtigt, at I giver ham tid og plads til at vænne sig til denne nye situation. Han skal finde ud af og opleve, at I stadig elsker ham lige så højt. Det er helt okay, hvis han nogle gange bliver ked af det, eller der ikke skal så meget til, før "bægeret flyder over" eller at han f.eks. vågner om natten, søger jer, viser behov for ekstra nærhed og tæt kontakt, fordi han lige nu naturligt har det svært.

Det kan være en god idé at bede gæster tage en lille ting med til ham, fremfor ting til lillesøster, så jeres dreng stadig føler sig set og mødt. Ligesom bedsteforældre meget gerne må hilse på ham, før deres opmærksomhed retter sig mod den lille ny :)

Det vil være rigtig godt, hvis I nogle gange prioriterer at lave ting med ham alene, og uden at lillesøster er med, så han stadig kan føle sig 100 % prioriteret. Det kan være rigtig fint at lade hans hverdag i vuggestuen forsætte, fordi det kan være lidt et frirum at være der - hjemme skal han bruge en masse energi på at finde ud af at være storebror, ...

Annonce

... men i vuggestuen er alt som det plejer at være.. MEN, når det så er sagt, så kan han også have behov for at få lidt kortere dage eller fridage en gang imellem, fordi det er vigtigt for ham at fornemme, at I ikke gør en masse uden ham, og det er vigtigt, at han ikke føler sig udenfor....

Det er en rigtig god idé, at I holder fast i at han om aftenen puttes i egen seng, så han stadig forbinder sin seng og sit værelse med stedet, hvor han skal sove. Jeg ved fra jeres tidligere brev, at I netop har arbejdet på at få ham på eget værelse, så det vil være rigtig godt at bibeholde denne rytme/rutine. Når det så er sagt, så er det også vigtigt, at I lader ham komme ind til jer om natten, hvis han lige nu vågner og ikke kan finde ro på anden måde - også fordi lillesøster jo ligger i soveværelset - men det kan være en god idé, hvis I nogle gange kan forsøge at få ham tilbage i egen seng igen - især hvis det er nat og ikke tidlig morgen. Så han oplever både at falde i søvn i egen seng og også vågne i egen seng om morgenen. Han er naturligt meget bevidst nu, også meget bevidst om lillesøsters kommen, og derfor vil han naturligt hurtigt kunne få en vane med at vågne op og skulle ind til jer om natten.

I skal derfor forsøge at finde balancen mellem at være der for ham, give ham den nærhed og tryghed, som han naturligt lige nu kan have behov for og samtidig også forsøge at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt. Så det at være en familie på fire også kan fungere godt fremadrettet :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I skal være opmærksomme på om hans rutiner og tidspunkter for søvn kan begynde at ændre sig, så han måske powernapper når I henter ham fra vuggestue og af den grund vågner om natten, eller om han vågner fordi han naturligt drømmer og forsøger at bearbejde nogle af alle de oplevelser, som dagen naturligt giver ham. Hele dagen rytme spiller naturligt også ind på nattens forløbe...

Giv ham ekstra nærhed og tæt fysisk kontakt. Lad ham få lidt ekstra knus, kys og kram. Vær opmærksom på at hans overskud måske ikke er helt så stort, så han kan have behov for lidt mere hjælp i hverdagen, samtidig med at I naturligt også skal støtte ham i at han kan flere og flere ting selv og gerne må forsøge selv...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig