Brev:
Ny lillesøster - 2 år, 2 mdr.
29. oktober 2019
Alder:
2 år, 2 mdr.
Ny lillesøster - 2 år, 2 mdr.
Hej Helen
Vi fik en lillesøster for tre uger siden. Vi har en forvejen en søn på 26 måneder.
De to første uger gik super. Storebror sov som normalt, kom i vuggestue som normalt og alt andet kørte som en normal hverdag hos os.
Den sidste uge har været helt omvendt. Storebror vågner mellem 3 og 4 om natten, og er lysvågen. Er ked af det, men vil også lege, men vil også sove samtidig. Han er enormt forvirret. Hans far prøver at få ham til at sove videre i egen seng, men det er umuligt og efter lidt tid kommer han ind til os.
I går græd han hele morgenen (og er til info et barn der aldrig græder og altid har sovet rigtig godt) I dag var han rigtig glad. Hans far og jeg lod som om vi sov, prøvede at putte lidt samtidig, sang lidt, nussede ham osv. Han lå i seng og snakkede lidt. De sidste to morgener har vi opgivet kl 6 og har stået op.
Herefter er han faldet i søvn i klapvogn på vej til vuggestue, har sovet middagslur som han plejer (sover omkring 2 timer) og kommet i seng til aften som normalt ved en 19-19.30 tiden.
Vi synes det er synd for ham at han ikke kan finde roen i det nye familieliv, og søger derfor råd. Hvad kan vi gøre for at han kommer ind i sin normale rutine?
Han udviser at han er glad for lillesøster, han er med til skifte ble hver gang hun skal skiftes. Hver gang jeg skal amme spørger jeg om han vil sidde ved siden af. Vi prøver at tale med ham om at lillesøster ikke kan så meget, og derfor skal især mor amme og passe meget på hende. Det synes vi går ok.
Kan vi gøre noget andet? Eller mere?
Tusind tak for en super brevkasse!