Svar: Overtøj til lur

5. november 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Jeg kan godt forstå, du synes det er svært med tøjet - og hvad din dreng har behov for at få på, afhænger også helt af, hvordan vejret er, hvor koldt/varmt/blæsende det er, hvor barnevognen står, og om han puttes i dyne, voksipose eller andet..

Hvis du bruger jeres voksi pose, så skal jeres dreng sandsynligvis have lidt mindre tøj på, end hvis du putter ham under en dyne. Det afhænger dog lidt, at hvilke type voksi du har, da modellerne er lidt forskellige. På voksi.com/da kan du finde en temperatur guide til de forskellige modeller - alt efter om de kan bruges til kold vinter, mild vinter eller varm vinter.

Generelt er det en god idé at bruge uld - gerne undertøj i uld, en trøje i uld, og er det rigtig koldt, så også gerne en sovedragt i uld. Det lyder umiddelbart rigtig fint med en uldjakke lige nu, samt en elefant hue. I takt med at det bliver koldere, vil det sandsynligvis være godt med en sovedragt, altså en heldragt - igen evt. i uld og modellen du nævner med luffer og fødder er en god idé. I hvert fald vil han sandsynligvis have brug for en heldragt, når han puttes under en dyne og nogle gange vil det også være nødvendigt med et tæppe ovenpå dynen, hvis det er rigtig koldt. Puttes han i voksiposen, vil han måske kunne nøjes med sin uldtrøje stadig væk, fordi voksiposen slutter tætter omkring kroppen, men det afhænger af den pågældende voksiposes isoleringsevne, og er det rigtig koldt, så er det en god idé at bruge uldheldragten i voksiposen.

Da han er 10 måneder gammel, så er det dog også værd at medtænke, at han måske nogle gange vil nyde at sidde op i barnevognen, kikke på verden, som I triller forbi - og at han derfor ikke altid har en dyne omkring sig, som skærmer for vind og vejr. Derfor kan han faktisk godt have glæde af en heldragt/flyverdragt/sovedragt, som er vind- og vandtæt, men stadig blød at sove i, uden for mange lynlåse, knapper og lignende, som ikke er rare at ligge med. En ulddragt er rigtig god, men den er jo ikke vind- og vandtæt/vandafvisende, hvis han sidder meget op, og I kører i alt slags vejr... Jeg tænker derfor, at en blød baby-flyverdragt måske ...

Annonce

... være en fordel fremfor en ulddragt i denne situation... :)

Det kan være en god idé, at du sætter dig på en havestol der, hvor du stiller barnevognen, og du regner med at din dreng skal sove lur. Du skal sidde helt stille og prøve at vurdere, hvor koldt det er. Hvor meget kulde kommer der fra jorden, hvor meget blæser det, hvor meget tøj har du selv på, hvor meget vil du have brug for en dyne ud over din jakke, kan du nøjes med en trøje osv. Det kan give et billede af, hvor meget din dreng måske har behov for at "blive pakket ind".

Barnevognen skal stå et sted, hvor den er i læ for blæst, regn og rimnedfald. Barnevognen skal være vind- og vandtæt til alle sider, og der skal være en god madras i bunden. Han skal puttes i en sovepose eller under en dyne, som dækker hans krop både opadtil og til siderne. Han skal have hue på, og hænderne skal dækkes af handsker eller lukkede ærmer. Og så skal tøjet på kroppen være varmeisolerende, men tilpasses individuelt og afhængig af vejr og vind.

Derudover skal du altid mærke ham i nakken. Hvis han sveder i nakken, så har han det varmt og skal have lidt mindre tøj på. Er han kold i nakken, så har han det for koldt og skal have lidt mere tøj på... Og det er bedre, at du giver ham tøj af og på, end at du kommer ekstra dyner, tæpper eller lignende på ham. Det er tøjet, der som udgangspunkt skal reguleres :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han skal altid være under opsyn, når han sover ude, og du kan ikke regne med, at han selv vågner og siger til, hvis han fryser eller har det for varmt. Derfor skal du tjekke ham løbende og fornemme hans temperatur. Du skal også være opmærksom på, at temperaturen kan variere alt efter om det er formiddags- eller eftermiddagslur, så hans påklædning kan også skulle varieres efter tidspunktet på dagen.

Hans hud kan beskyttes af en fed creme - f.eks. på kinderne. Undgå lotion og vandholdige cremer, som kan give "frostkinder".

Og - han må ikke sove ude, hvis det er koldere end minus 10 grader.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at jeg er kommet nogenlunde omkring det hele :) Rigtig meget held og lykke i jagten på den rigtige sovedragt for jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!