Svar: Genbrug af fodtøj
4. februar 2011
Alder:
21 mdr.
Kære Lotte
Førhen i tiden sagde man altid at genbrug af fodtøj var "no-go". Helt så firkantet er man ikke i dag.
Hvis man vælger at genbruge sko, så må skoene ikke være slidte. Det vil være vigtigt at tjekke især sålen i skoen.
Skoene kan IKKE genbruges:
- Hvis sålen inde i skoen har en synlig fold, der hvor barnets fod bøjer, når barnet går
- Hvis sålen inde i skoen har taget facon af og der er aftryk af barnets fod og tæer
- Hvis sålen inde i skoen ser skæv og slidt ud
- Hvis skoene ude fra ser skæve og slidte ud
- Hvis hælkappen ikke er fast, men virker løs
Det er også alfa omega at skoen passer til barnets fod. Man kan godt have flere børn og tænke at det er smart at de yngste kan arve af de ældste. Men børnefødder er ligeså forskellige som børn er det og skotøj skal ikke gå i arv, hvis det ikke sidder optimalt på det enkelte barns fod.
Gummistøvler kan normalt godt gå i arv, da det er begrænset, hvor meget børnene når at bruge disse og da pasformen i gummistøvler generelt ikke er særlig god (derfor skal de heller ikke bruges særlig meget).
Det kan også være at man har haft et par laksko til lillepigen, som hun kun har haft på juleaften og til tantes runde fødselsdag og eller er de ubrugt. Et par sådan sko vil også kunne gå i arv - hvis de altså sidder ordentligt på fødderne af det barn som skal arve.
Så no-go til børnesko, der er brugt og tydeligt slidte. Men der er undtagelse og ser man sig godt for, kan man godt genbruge visse sko. De skal bare opfylde præcis samme krav, som man normalt ville stille til nyindkøbte sko.
Håber dette svar er klart nok :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske