Svar: Genbrug af fodtøj

4. februar 2011

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Lotte

Førhen i tiden sagde man altid at genbrug af fodtøj var "no-go". Helt så firkantet er man ikke i dag.

Hvis man vælger at genbruge sko, så må skoene ikke være slidte. Det vil være vigtigt at tjekke især sålen i skoen.

Skoene kan IKKE genbruges:

- Hvis sålen inde i skoen har en synlig fold, der hvor barnets fod bøjer, når barnet går

- Hvis sålen inde i skoen har taget facon af og der er aftryk af barnets fod og tæer

- Hvis sålen inde i skoen ser skæv og slidt ud

- Hvis skoene ude fra ser skæve og slidte ud

- Hvis hælkappen ikke er fast, men virker løs

Det er også alfa omega at skoen passer til barnets fod. Man kan godt have flere børn og tænke at det er smart at de yngste kan arve af de ældste. Men børnefødder er ligeså forskellige som børn er det og skotøj skal ...

Annonce

... ikke gå i arv, hvis det ikke sidder optimalt på det enkelte barns fod.

Gummistøvler kan normalt godt gå i arv, da det er begrænset, hvor meget børnene når at bruge disse og da pasformen i gummistøvler generelt ikke er særlig god (derfor skal de heller ikke bruges særlig meget).

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være at man har haft et par laksko til lillepigen, som hun kun har haft på juleaften og til tantes runde fødselsdag og eller er de ubrugt. Et par sådan sko vil også kunne gå i arv - hvis de altså sidder ordentligt på fødderne af det barn som skal arve.

Så no-go til børnesko, der er brugt og tydeligt slidte. Men der er undtagelse og ser man sig godt for, kan man godt genbruge visse sko. De skal bare opfylde præcis samme krav, som man normalt ville stille til nyindkøbte sko.

Håber dette svar er klart nok :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!