Svar: Cykelhjelm til baby

18. juli 2023

Alder:
6 mdr.

Kære Mette

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Tillykke med ladcyklen, det bliver så dejligt for jer at kunne køre ud i sommerlandet med begge børn, jeg kan godt forstå, at du er glad! :)

Selvom cykelhjelm er vigtigt, så anbefales cykelhjelm ikke til babyer. Jeres lillesøster skal, præcist som du skriver, ligge i en babyindsats, og den burde naturligt støtte hendes hoved på samme måde, som en autostol gør i en bil. Selerne i babyindsatsen skal naturligvis strammes godt til, så hun sidder sikkert fastspændt.

Jeg vil lige nævne, at man også kan bruge en baby-autostol i ladcyklen, hvis man ikke har en babyindsats. Vælger man denne løsning, så skal autostolen naturligt spændes solidt fast, og så skal bøjlen på autostolen være oppe, så den beskytter barnet, fordi den virker ...

Annonce

... som en styrtbøjle, hvis man skulle være så uheldig at vælte med ladcyklen.

Cykelhjelm anbefales først fra ca. 9 måneders alderen, da det først er i denne alder, at barnet er stærk nok i hovedet og nakken til at bære en cykelhjelm, og selv i denne alder anbefales det, at man kun kører korte ture, da en cykelhjelm vejer en del. Det vil sige, at samtidig med, at hun vokser ud af sin babyindsats/babyautostol og begynder at kunne sidde mere op, så skal cykelhjelmen på.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det anbefales generelt, at man giver barnet cykelhjelm på, lige så snart barnet er stort nok til det, så barnet lærer at cykling og cykelhjelm hører sammen, og det dermed bliver helt naturligt at have en cykelhjelm på, men altså ikke nu, hvor lillesøster er knap 6 måneder gammel:)

Rigtig god forhøjelse med cykelturene :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene