Svar: Jetlag og erstatning for letmælk?

16. maj 2018

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Celines mor

Tak for dit brev :) Hvor lyder det dejligt med 3 måneder i Danmark, som giver jer masser af tid sammen med bedsteforældrene - så skønt!

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din datter ikke vil kunne trykudligne, når I skal flyve. Det betyder, at hun kan få ondt i ørerne - især hvis hun er forkølet og især under landing.

Det vil ofte hjælpe hende, hvis du kan få hende til at drikke noget. Når hun drikker og synker, så lettes trykket i ørene. Du kan derfor amme hende eller give hende en flaske, eller du kan medbringe en tudkop eller måske en lille juicebrik med et sugerør, hvis du tror, at du kan få hende til at drikke af dette. Juicebrik kan evt. købes i lufthavnen, når I er gået igennem security...

Det kan også nogle gange hjælpe, hvis du kan få hende til at sutte på noget og spise lidt. Det kan f.eks. være at medbringe en lille pakke rosiner, som hun godt kan bruge lidt tid på at sutte og gumle på - og måske vil synes smager godt :)

Man kan også købe ørepropper til børn, som skulle kunne trykudligne (EarPlanes). De kan anvendes til børn fra 1-10 år og føres ind i øregangen, før flyet letter. Når I er i luften, så tager du dem ud og en time før landing, sætter du dem ind i øret igen. Man anbefaler, at ørepropperne bruges til en returrejse og herefter kasseres. Og de anbefales ikke, hvis barnet f.eks. lider af f.eks. mellemørebetændelse, men kan godt bruges ved let forkølelse.. Man kan også købe "Otovent", som er en ballon og et lille næserør - men det er din datter for lille til at finde ud af. Det anbefales fra 3års alderen...

Med hensyn til jetlag, så vil det være rigtig godt, hvis du allerede på flyet, og når I lander, begynder at indstille dig på lidt nye tidspunkter. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan sove på flyet og så være vågen og starte dagen, når I lander, - og det er dag i Danmark.

Du skal ikke begynde at give hende mad om natten, men forsøge at passe hendes spisetider ind efter de danske spisetidspunkter - og det samme gælder hendes sovetider. Det betyder, at selvom hun måske normalt ville sove, når klokken er 15 i DK, så vil jeg anbefale dig, at du her giver hende en middagslur og så vækker hende, når hun har sovet et par timer, så hun kommer op og er vågen og aktiv, spiser aftensmad sammen med jer osv. og så kan hun derefter blive puttet til natten. Det vil være okay, at du vækker hende, og det vil sandsynligvis være nogenlunde let at vække hende, fordi det vil være lyst på det tidspunkt, og lyset vil appellere til vågenhed. Så hun må gerne få en lur, fordi hun naturligt vil være træt, men netop forsøge at holde det til en lur og ikke nattetid - og når hun så har spist aftensmad osv. sammen med dig og familien, så kan hun gå til ro for natten og vil forhåbentlig så kunne sove lidt igen og uden at vågne fordi hun er sulten...:)

Vågner hun meget tidligt om morgenen, så forsøg at undgå for meget mad og for mange aktiviteter - stille og rolige lege - og se om du så kan få hende til at sove igen, så hendes stå op tidspunkt kommer til at passe nogenlunde med den dag, som I forventes at skulle have ...

Annonce

... :)

Sover hun modsat meget længe om morgenen, så kan det være nødvendigt at vække hende, så dagen ikke starter alt for sent - fordi stå op tidspunktet naturligt vil påvirke rytmen for resten af dagen og ved at vække hende i nogenlunde tid om morgenen, så sikrer du, at dagen ikke skrider for jer, og at du stille og roligt får kørt hende ind i den danske tidszone, så hun ikke bytter rundt på nat og dag :)

Da du sandsynligvis selv vil have jetlag de første dage, så vil jeres rytme på den måde passe lidt sammen, så enten er du selv vågen tidligt eller føler dig meget træt om morgenen - og må evt. selv sætte vækkeuret for at få skabt lidt rytme. Da I følger hinanden, vil det godt kunne lade sig gøre :)

Du skal så vidt muligt ikke begynde at amme hende ekstra om natten, for at holde hende sovende der. Hun er 11 måneder nu og meget bevist om brystet - og hvis du begynder at amme hende ekstra meget, så vil hun naturligt begynde at søge brystet ekstra, og det kan være rigtig svært at vænne hende fra igen. Det er ikke meningen, at hendes indtag af mælk skal øges nu, tværtimod :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til komælk og modermælkserstatning, så lyder det som en god idé at tilbyde hende mme i stedet for letmælk, når der ikke er mulighed for at få komælk i Kina, hvor I normalt bor. Det vil vær med til at sikre hende lidt ekstra vitaminer og mineraler, og det kan gives koldt af en kop - præcis på samme måde som du normalt ville bruge letmælken. Det kunne dog være en god idé, at du spørger jeres læge, hvad der normalt anbefales til børn i Kina, når de er mellem 1-3 år...

Jeg kunne forestille mig, at man vil give det der kaldes juniormælk også kaldet "growing-up milk" eller "young-child formula" (MME type 3 eller 4). Det er modermælkserstatning lavet til børn i 1-3 års alderen, og som er tilsat f.eks. vitaminer og polyumættede fedtsyrer. Man anbefaler ikke juniormælk i DK, da barnet normalt får sit behov for næringstoffer dækket af en normal varieret kost, men i udlandet er det visse steder meget brugt. Det findes både i pulverform og som færdiglavet UHT behandlet. Den færdiglavede erstatning er praktisk og hygiejnisk mere sikker - men er naturligt dyrere end pulverformig erstatning. Køber du pulverformig erstatning, bør det blandes med vand fra flaske og ikke fra hanen :)

Behovet for mælk afhænger naturligvis også af, hvor meget du forsat ammer. Du kan jo godt vælge at bibeholde amning 1-2 gange dagligt og så ikke tilbyde hende erstatning eller komælk, hvis du har lyst til langtidsamning, og det vil fungere godt hos jer. En del af hendes behov for f.eks. kalk kan også dækkes af surmælksprodukter og ost.. hvis du har mulighed for at tilbyde hende dette i hverdagen - så det afhænger lidt af, hvad du har lyst til og mulighed for :) Hvis hun får mindst 350 ml mælk dagligt, vil hendes behov for kalk osv. normalt være dækket rigtig fint ind, og her tæller alle typer mælk med, også mælk som indgår i madlavningen, som sovs osv.

Jeg håber, at du kan bruge alle disse tanker videre :)

Rigtig god sommer i Danmark - håber at det gode vejr, som vi har lige nu, holder ved de næste par måneder! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

3. oktober 2024 | Transport og ferie | 0 mdr.

Autostol nyfødt

Kære Helen Vi er for 3 uger siden blevet forældre til en lille dreng, og vi...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin