Svar: Bliver ked af det i autostolen

24. august 2015

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Jeg tror du har fuldstændig ret i, at jeres datter ikke bryder sig om at være fastspændt, og når hun så græder og I forsøger at trøste, men naturligt ikke kan tage hende op, så bliver hun ekstra frustreret og gråden tager til...

Det er dog vigtigt, at hun er spændt fast i sin stol, det handler om sikkerhed og her er der ikke rigtig mulighed for at gå på kompromis - heller ikke selvom det gør ondt i dit mødrene hjerte, når hun græder - det forstår jeg godt:)

Det vil være rigtig godt, hvis I kan prøve at tilrettelægge dagen, så I kører med hende, når hun har været vågen, er blevet aktiveret, har fået en ren ble og har fået mælk - og dermed er parat til at skulle sove. Det vil hjælpe hende til at slappe af og kunne falde i søvn, når I så sætter hende i stolen og kører.

Du skal naturligvis også sikre dig at hun sidder godt i stolen. At selerne ikke strammer - måske er hun vokset, så de skal justeres. At sædet ikke har nogle skarpe kanter, buk eller lignende, som kan genere hende, der hvor hun sidder. Autostolen skal passe til hendes størrelse og ikke ...

Annonce

... hendes alder.

Måske skal hun have mindre overtøj på, så hun ikke får det for varmt. Nogle børn græder og protesterer over netop varmen, når de har siddet i stolen lidt. Nogle børn har glæde af at man f.eks. bruger en puttepose i stedet for overtøj, fordi det giver lidt mere bevægelighed, samtidig med at de føler sig puttet og holdes varme. Se f.eks. cuddle.dk

Selvom autostolen normalt kun er til brug i bilen, så kunne I også prøve at tage den ind og lade hende sidde lidt i den indenfor hver dag - måske bare 10 minutter. Ikke så længe, at hun når at blive ked af det, men længe nok til, at hun stille og roligt vænner sig til at sidde i den. I første omgang måske sidde der uden seler og i takt med at hun virker tryg ved stolen, så prøve med selerne.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og i takt med at hun bliver ældre og kan begynde at få lidt at spise, lidt at sutte på, så må hun også gerne få f.eks. et frugtnet eller babyfeeder. Det at sidde og sutte på lidt frugt, kan ofte aflede og gøre, at hun måske så glemmer sin protest mod autostolen...

Håber du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke med jeres bilture:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

3. oktober 2024 | Transport og ferie | 0 mdr.

Autostol nyfødt

Kære Helen Vi er for 3 uger siden blevet forældre til en lille dreng, og vi...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin